Under Breakit och IHM Business Schools event i Almedalen på onsdagen gav migrationsminister Johan Forssell kalla handen till techelitens önskemål om gräddfil för tech-topptalanger. Ministern avfärdade speciallösningar för enskilda branscher och framhöll istället generella förbättringar och slopade byråkratiska hinder för hela näringslivet. Under det efterföljande panelsamtalet "Hur vinner Sverige kampen om kompetenser?" pekades ett minst lika akut hinder ut. I panelen, ledd av Breakits nyhetschef Matilda Andersson, deltog Lukas Saari (Tandem Health), Tobias Bengtsdahl (Antler), Sara Djupsund (Svenska Institutet), Therese Bohlin (IHM Business School) och Malcolm Burenstam Linder (Alva Labs). Brännpunkten hamnade snabbt på Sveriges oförmåga att erbjuda internationellt konkurrenskraftiga optionsprogram. För att kunna locka de allra vassaste hjärnorna är delägarskap en helt avgörande morot – men här slår svensk byråkrati knut på sig själv. "För den riktiga topptalangen konkurrerar vi med OpenAI, Anthropic, Google och liknande. Och det jag ser som det största problemet är att vi inte har internationellt konkurrenskraftiga optionsprogram i Sverige", sa Lukas Saari från scenen. För hans eget AI-bolag, som på bara två år vuxit från 5 till 200 anställda spridda över Europa, har regelverket visat sig vara en direkt administrativ mardröm. "Vi har spenderat alldeles för många miljoner i juristkostnader under de senaste åren för att förstå oss på detta", berättade han från scenen. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/e8b58d9dd4d58a7312914958f15999c9.png] Panelsamtal under Breakit och IHM Business Schools event i Almedalen. Foto: Emelie Bergstrom Lukas Saari riktade hård kritik mot hur de så kallade kvalificerade personaloptionerna (KPO) är utformade. Han menar att systemet är helt omodernt och i stort behov av reform. "Systemet skapades för 10 år sedan när bolag växte på ett annat sätt, så gränserna för balansomslutning och antal anställda är för låga. Ett framgångsrikt bolag gasar snabbt förbi dem", sade han från scenen. Specifikt lyfte han även fram att den obligatoriska treåriga intjänandetiden ("cliffen") skapar en orimligt hög risk för tidiga anställda. Tillsammans med andra techentreprenörer driver han nu frågan för att få regeringen att agera. När framgångsrika bolag snabbt gasar förbi KPO-systemets snäva gränser och tvingas övergå till vanliga optioner slår skatteeffekterna oproportionerligt hårt mot både bolag och personal, menar han. "Den anställde beskattas som inkomst upp till 55 procent, och vi som arbetsgivare ska betala sociala avgifter på bolagets värdeökning. Det skapar en extremt stor ohanterbar skuld", konstaterade Lukas Saari och fortsatte: “Spotify fick till och med göra en kapitalresning bara för att kunna betala sociala avgifter på sina optionsprogram. Sverige sticker ut negativt globalt här.“ LÄS MER: Migrationsministern ger kalla handen till techelitens förslag – ingen gräddfil för er