Det är pengar det också, brukar det heta. Sydkoreas SK Hynix, som redan är noterat på den koreanska börsen, planerar att notera sina aktier på Wall Street. I samband med parallellnoteringen ska bolaget ta in hisnande 29 miljarder dollar, nära 290 miljarder kronor. Det skriver CNBC. Chiptillverkaren SK Hynix är Sydkoreas högst värderade bolag (14:e högst i världen) efter ett rally som fått aktien att rusa över 800 procent på ett år tack vare stark AI-efterfrågan och flaskhalsar. I skrivande stund har SK Hynix ett börsvärde på över 10.000 miljarder kronor. Noteringen är planerad till 10 juli och leds av storbankerna Bank of America, Citi, Goldman Sachs och JP Morgan.