Skatteverket har kontrollerat bolag som framställer kryptovalutor och ännu en gång verkar miningbranschen vara full av skattesmitare. Kontrollen har nämligen resulterat i att de kontrollerade nio företagen upptaxeras med totalt över en halv miljard kronor, skriver myndigheten. “De bolag som vi har kontrollerat har ofta ett särskilt upplägg för att dölja att de ägnar sig åt mining, det vill säga att skapa nya enheter av kryptovalutor. Syftet är att få skattefördelar som företagen inte har rätt till”, säger Patrik Lillqvist, underrättelsechef på Skatteverket, om den genomförda kontrollen. Det är som tidigare nämnt inte första gången som Skatteverket jagar skattekronor i kryptobranschen. I den förra kontrollen av datorhallar 2020-2023 upptaxerades 18 företag med totalt en miljard kronor. LÄS MER: Rekordbeslag av kryptovaluta – kopplat till en svensk man