Stefan Palm har hittat en guldåder i svensk detaljhandel. Hans recept är köplador med billiga basplagg till hela familjen. Med en marknadsföringsbudget på noll kronor har han byggt upp ett imperium som han är vd och ensam ägare till, Lager 157. “Det finns inget enkelt recept. I grunden gäller det att hitta en nisch och vara konsekvent i den”, sade entreprenören till Breakit för ett par år sedan. Idag har Lager 157 slagit upp dörrarna i en rad andra länder, däribland Tyskland och Nederländerna. Och färska siffror visar att lågpriskedjans framgångståg ångar vidare. 2025 så passerade bolaget 4 miljarder i omsättning. Omsättningen växte med 25 procent och landade på 4,37 miljarder, att jämföra med 3,50 miljarder året innan. Rörelsevinsten växte samtidigt med hela 70 procent och kom in på 768 miljoner kronor. Stefan Palm förklarar ökningen med enträget arbete. ”Vi har egentligen inte gjort något märkvärdigt. Vi har fortsatt fokusera på bra basplagg till priser som många har råd med och försökt bli lite bättre varje dag”, säger han i en kommentar. HAR KRITISERATS Det går onekligen bra för Lager 157. Men det har inte bara varit rosaskimrande rubriker. 2024 dömdes bolaget till en halv miljon i böter av norska motsvarigheten till Konsumentverket, då bolaget inte svarat på norska gymnasieelevers frågor om mänskliga rättigheter och klimatpåverkan. Lager 157 pekade då på ett mänskligt fel att frågorna inte fångades upp. I slutet av 2025 granskade Dagens Industri bolagets hållbarhetsarbete och leverantörskedja. I samma veva tillbakavisade konkurrenterna Kappahl och Lindex att Lager 157 använder samma fabriker som de gör, något Stefan Palm antytt i tidigare intervjuer. Under våren kom en rapport om hur svenska klädjättar tar hand om sitt textilavfall, som organisationen Fair Action står bakom, och i den fick Lager 157 sämst utfall. Bland annat för att bolaget saknar en hållbarhetsrapport. LÄS MER: Klädjättarnas kritik mot Lager 157: “Inte sant” att vi använder samma fabriker