Sök

100 tjejer drar till Spanien för att koda - backas av flera techbolag

Paradox InteractiveIzettleTjejer Kodar

Bild från förra sommarens kod-läger på Mallorca. Foto: Tjejer kodar

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

I helgen åker 100 tjejer till Barcelona på ett programmeringsläger som arrangeras av Tjejer kodar. Biljetterna till eventet sålde slut på en minut.

Organisationen Tjejer kodar startades av Sandra Hindskog och Hanna Pettersson. De är designers och marknadsstrateger, men kände sig handikappade av att inte kunna programmera själva. Därför tänkte de försöka få med sig några vänner och åka på ett programmeringsläger i Spanien.

Efter att ha gått ut med en förfrågan på Facebook fick de in långt fler intresseanmälningar än de trott. De valde att skala upp initiativet och anordnade ett programmeringsläger på Mallorca förra sommaren för 20 kvinnor.

Sedan lägret förra sommaren har intresset växt både bland deltagare och företag som vill samarbeta med Tjejer kodar. Därför arrangerar man nu i september ett veckolångt programmeringsläger i Barcelona för 100 deltagare. På söndag lyfter planet mot Spanien.

Under den veckan kommer det att genomföras fem kurser parallellt. Två av kurserna anordnas av Ericsson och Izettle. Paradox Interactive och Gears of Leo (bolaget bakom Leovegas) bidrar också med varsin workshop.

En av de som var med på lägret förra sommaren var Maria Selting på Izettle. Hon är numera även PR-ansvarig på Tjejer kodar. Hon berättar att hon valde att följa med på lägret eftersom hon insågs hur pass mycket mer självständig man kan bli i sitt arbete genom att åtminstone ha litet kunskap i programmering.

“Jag tyckte att programmeringslägret var bland det roligaste jag gjort på länge och därför kändes Tjejer kodar som ett klockrent alternativ för mig att engagera mig i”, berättar Maria Selting. 

Förutom grundarna Sandra Hindskog och Hanna Pettersson, är det Maria Selting, My Börjesson och Anna Malkan som är kärntruppen i “Tjejer kodar”.

Maria Selting berättar att hon är väldigt stolt över vad de har lyckats åstadkomma hittills.

“För mindre än ett år sedan bestämde vi oss för att anordna ett programmeringsläger för 100 kvinnor och nu sker det. Vi har tillsammans lyckats rodda ihop detta på vår fritid".

Under det här året har organisationen även uppnått en varumärkeskännedom på 8 procent bland ett rikssnitt av unga kvinnor i Sverige, enligt Internetstiftelsens årliga undersökning om kvinnor i IT.

“Att nästan en tiondel av alla unga kvinnor i Sverige känner till oss efter bara ett år känns stort”, berättar Maria Selting.

Maria Selting berättar att tanken med programmeringslägret är att deltagarna ska få kombinera nytta med nöje. De ska få lära sig grunderna i programmering under en fokuserad period och samtidigt få lära känna andra likasinnade kvinnor.

“Deltagarna ska känna att de kickats igång och fått de verktyg som krävs för att kunna fortsätta lära sig att programmera på egen hand. Innan veckan är slut ska alla ha byggt något ‘riktigt’ som de kan visa upp när de är hemma igen”, säger hon.

Den som vill följa eventet kan göra det via hashtagen #100tjejerkodar. Organisationen Tjejer kodar kommer också att lägga upp allt kursmaterial publikt efter eventet.

Läs mer