Svårt, onödigt krångligt och dyrt. Så kände Anton Karlsson, Mikael Mathessis och Simon Nader för ett par år sen om möjligheten för konsumenter att köpa riktigt bra fisk och skaldjur i Sverige. “Utbudet var ofta begränsat hos butiker, mellanhänderna många och transparensen låg”, säger Anton Karlsson till Breakit. “Vi såg en möjlighet att bygga en e-handel som inte bara erbjuder varor av högsta kvalitet, utan även gör det tillgängligt för alla att få det levererat direkt till dörren.” Sagt och gjort. Vasafiskerian, som säljer fryst fisk, skaldjur och löjrom direkt till kund, grundades i mars 2023, och försäljningen drog igång ett par månader senare. Samma år landade omsättningen på 3,7 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 452.000 kronor. 2024 ökade nettoomsättningen och uppgick då till 19,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på nästan 400.000 kronor. “Vi har haft en väldigt effektiv marknadsföring, med annonsering på Google och i sociala medier och många återkommande kunder”, säger han om orsaken bakom den ökade försäljningen. “Vi är också väldigt datadrivna och har stenkoll på siffrorna. Det har till stor del hjälpt oss att driva vår tillväxt”, säger Anton Karlsson som har en bakgrund inom marknadsföring och e-handel. KÖPTE FISKBIL Idag säljer bolaget till kunder runt om i Sverige, och erbjuder hemleverans till nästan alla adresser i landet genom ett samarbete med last mile-bolaget Gordon, enligt Anton Karlsson. Omkring 80 procent av försäljningen sker nu genom e-handelsplattformen, berättar han. Anton Karlsson säger även att bolaget under fjolåret köpte fiskbilsverksamheten Fisk- & Skaldjursbilen AB, som grundades av Mikael Mathessis och Simon Nader 2013. Förvärvet har i sin tur bidragit till att bredda Vasafiskerians distributionskanaler och omkring 20 procent av bolagets omsättning kommer nu från fiskbilsverksamheten. I år har tillväxten fortsatt och Anton Karlsson menar att nettoomsättningen väntas landa på omkring 52 miljoner kronor, med något förbättrat rörelseresultat än förra året. “Det beror lite på hur det går under årets sista veckor”, säger han. Är jul och nyår en viktig försäljningsperiod för bolaget? “Hela Q4 är vår viktigaste period. Dels är det mycket inför jul och nyår, black week och så kommer fisket av Kalixlöjrom igång under hösten, vilket vi är storsäljare av.” “Med det sagt har vi bra försäljning året om, men mycket är säsongsbetonat, och till påsk och midsommar såklart.” SIKTAR PÅ 100 MILJONER Hittills har inga externa medel plockats in och företaget ägs av grundartrion. “Vi har finansierat uppstarten själva, och i och med att vi har varit lönsamma sedan starten har vi kunnat återinvestera i vår tillväxt”, säger Anton Karlsson. Överväger ni att ta in externt kapital längre fram? ”Det beror på hur snabbt vi vill skala. Vi kan göra det själva om vi vill, men vi stänger inte dörren för att ta in kapital”, säger han och berättar att målet är att Vasafiskerian ska bli ett “hundramiljonersbolag”. När tror du att ni lyckas med det? “Vi är redo att gasa på för att nå det målet, och det kommer vi att nå inom de närmaste åren.” Under året som snart står för dörren ska bolaget fortsätta fokusera på att skala upp, bredda partnerskap och bli ännu mer etablerade, berättar han. Han sticker inte under stol med att bolagsbyggandet innebär utmaningar. “Vi har haft utmaningar hela tiden. Hittills har vi växt väldigt bra och vi delägare har gjort en stor del av arbetet. Nu börjar vi komma till ett skede där företaget behöver bygga en större organisation för att ta nästa steg. Vi har nyligen flyttat in i ett nytt lager i Järfälla utanför Stockholm, av ren nödvändighet för att kunna klara av den kapacitet vi är på”, säger Anton Karlsson. Hur ser du på konkurrensen? “Det är klart att det finns konkurrenter som också säljer frysta skaldjur genom e-handel. Men vi kollar egentligen inte jättemycket på vad de gör utan vi har vår egen plan att fokusera på. Och vi ser väl inte att det finns någon annan i dagsläget som är i närheten av den volym eller tillväxt som vi har.” LÄS MER: Sorosh Tavakoli räddar sitt livsverk i sista stund – Stockeld lever vidare LÄS MER: RAPPORT: Sveriges 82 mest lönsamma e-handlare