Truecaller har haft en riktigt tuff höst efter bolagets rapport för det tredje kvartalet i slutet av oktober. Aktien har fallit med 40 procent sedan dess. Anledningen till den svaga rapporten var bland annat att en annonsnätverk som Truecaller samarbetar med hade gjort en förändring i en algoritm. “Sedan algoritmförändringen skedde i mitten av augusti har problemet den orsakade minskat avsevärt, men det har ännu inte helt åtgärdats”, skriver Truecaller i en uppdatering på måndagen. “Givet nuvarande trender bedömer Truecaller att annonsintäkterna under det fjärde kvartalet kommer att uppgå till 210-230 miljoner kronor, vilket motsvarar en nedgång om cirka 30 procent i konstanta valutor”, heter det vidare. Bolagets verksamhet är baserad på en app för att blockera oönskade samtal. Utöver en annonsaffär har Truecaller två andra intäktsströmmar, premiumabonnemang och "Truecaller for Business". De kategorierna kommer att ha en "robust tillväxt" under det fjärde kvartalet, skriver bolaget. "Under det fjärde kvartalet har vi sett en stabilisering och vissa förbättringar i annonsintäkterna från de lägsta nivåerna under november. Förbättringarna är dock ännu inte väsentliga, och vi förväntar oss att annonsintäkterna förblir dämpade på kort sikt", säger Rishit Jhunjhunwala som tog över vd-posten i början av 2025 efter att grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam dragit sig tillbaka. Truecaller, som har merparten av sin verksamhet i Indien, skriver vidare att bolaget "ökat vårt kostnadsfokus" som en konsekvens av de fallande annonsintäkterna. Vad det betyder konkret specifieras inte. Truecaller noterades i Stockholm hösten 2021 och introduktionskursen låg på 52 kronor. I fredags, alltså innan måndagens varning, stängde aktien strax under 23 kronor. På måndagen föll aktien direkt när Stockholmsbörsen öppnade och den hade vid 09.15-tiden tappat cirka 27 procent för dagen till nivåer kring 16 kronor – den lägsta kursen hittills.