Youtubern och högerprofilen Henrik Jönsson och företagsledaren Marie Söderqvist lanserade nyligen den digitala mediesatsningen “100 procent” som, enligt hemsidan, ska erbjuda ett “alternativ till den ensidighet som dominerar traditionell nyhetsrapportering och i public service”. I en intervju med Expressen uppgav Henrik Jönsson att tv-kanalen vara partipolitiskt obunden, visa underhållning på högerkanten och opinionsbilda för en högervinst i valet nästa år. Breakit kunde kort därefter avslöja att 100 Procent Sverige AB genom fem konvertibellån fått in 21,66 miljoner kronor till projektet, som i dag är en redaktion på 10 personer. Nu rapporterar Dagens Media att mediesatsningen på bara tre veckor dragit in över 8 miljoner kronor. Henrik Jönsson har på sin Youtube-kanal i många år varit kritisk mot i synnerhet public service och den som vill stötta “100 procent” kan göra det genom en så kallad “100 procent frivillig public service”-avgift på 1249 kronor. Marie Söderqvist uppger för Dagens Media att över 7000 personer bidragit med pengar till bolaget. Bolaget ska öka antalet anställda på redaktionen till 20 personer fram till våren. “Vi är helt emot kollektivavtal – rent ideologiskt – och tror att vi överträffar kollektivavtalen med de avtal som vi upprättar med individer, inte kollektiv”, säger Henrik Jönsson till tidningen. LÄS MER: Högerprofilen Henrik Jönsson vill utmana public service – hyllas av Sebastian Siemiatkowski