Influencern och entreprenören Hanna Friberg, känd från bland annat programmet Girls of Stockholm och SVT-programmet Spelet, drog igång modebolaget Freia Resort i mars i år. I början av november, knappt åtta månader efter starten, försattes företaget i konkurs. Men i podden Måndagsvibe, som Hanna Friberg driver tillsammans med influencerkollegan Lovisa “Lojsan” Wallin, berättar hon att hon köpt tillbaka varumärket och konkurslagret. “Det var verkligen min stora, fucking dröm det här varumärket och jag hade så jävla storsalgna planer för vad jag ville att det skulle bli”, säger hon i podden. När den första kollektionen släpptes så hände “en massa saker” bakom kulisserna som gjorde att Hanna Friberg behövde försätta företaget i konkurs. Men nu har hon alltså köpt tillbaka lagret och varumärket. “Jag har budat, vilket i sig är en märklig känsla att buda på sitt eget varumärke och sina egna produkter, men jag vann budgivningen och jag är väldigt stolt över det för att det betyder att jag får avsluta det på ett värdigt sätt.” Vad som ska hända med varumärket nu verkar inte vara helt klart, men varulagret vill Hanna Friberg sälja ut till “fucking good prices”. “Jag vet inte om det här är slutet för Freia eller om det här kanske är en nystart, men det kommer i alla fall en utförsäljning.” Hanna Friberg har idag 265.000 följare på Instagram och var under våren i år aktuell med realityserien “Girls of Stockholm”. Hennes andra bolag, Hanna Friberg AB, där hennes influencerverksamhet finns, ökade omsättningen till 5,6 miljoner kronor under 2024, från 4,8 miljoner kronor 2023. Vinsten under fjolåret uppgick till 2,7 miljoner kronor och influencern unnade sig en utdelning på 600.000 kronor. LÄS MER: Hamnade hos Kronofogden – så går det för influencern Josefin Dahlberghs tidigare bolag Oh La Moon LÄS MER: Essnce-Jonna drar igång nya bolaget Famoure: Ska sälja matchande julpyjamasar