Black Friday fick i Sverige rejält fäste som koncept i mitten av 2010-talet. Shoppingfredagen expanderade sedan till Black Week och Black Month. Nu märks ännu ett skifte. Black Friday tappar mark, men handeln i november som helhet gick bättre än 2024. ”KONSUMENTER PLANERAR MER OCH INVESTERAR I STÖRRE KÖP” Det visar färsk statistik från Svea Bank och Prisjakt. * Black Month ökade omsättningen med drygt 4 procent. Detta trots att antalet transaktioner minskade med 4 procent. Snittordern ökade med 8,75 procent jämfört med 2024. * Black Fridays omsättning sjönk med drygt 3 procent jämfört med 2024, och antalet transaktioner sjönk med nästan 17 procent. Samtidigt ökade snittordern med 16 procent. * Black Week tappade 2,92 procent i omsättning jämfört med 2024, men även här ökade snittordern med 9,81 procent. Läs mer om Sveas betallösningar här! ”Årets siffror visar att konsumenterna fortsätter handla starkt, men att köpen fördelas över en längre period. Det tydliga lyftet i snittordern tyder på att konsumenter planerar mer och investerar i större köp när rätt erbjudanden dyker upp”, säger Magdalena Caesar. ”VI SER ETT VÄXANDE INTRESSE FÖR SMART TEKNIK” Teknik står högst på agendan när kunderna reashoppar. Och en produkt stack ut rejält: Projektorer, som med en 220-procentig ökning jämfört med 2024 var den mest trendande produktkategorin under årets Black Week. > Den ökade konsumtionen kan i bästa fall tyda på en större framtidstro Andra produkter som lockade var smarta ringar och lås, robotgräsklippare, spelkonsoler och grafikkort*. ”Black Friday-konsumenterna flockas kring hemelektronik under rean. I år ser vi ett växande intresse för smart teknik i form av smarta ringar, lås och kontaktuttag. Bekvämlighet och tidsbesparing i hemmet är i fokus och robotdammsugare och robotgräsklippare är väldigt populära, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. TECKEN PÅ ATT KONSUMENTERNAS EKONOMI HAR STÄRKTS Men vad säger då Black Month om konjunkturen, och vad man kan förvänta sig av handeln under 2026? Betalsätten som användes i november kan vara en indikation. ”Svenskarna konsumerar både mer och med en högre snittorder jämfört med i fjol. Den ökade konsumtionen kan i bästa fall tyda på en större framtidstro. Utvecklingen tyder på att konsumenternas ekonomi har stärkts och att de prioriterar större kostnadskontroll, något som märks i den ökande andelen direktbetalningar”, säger Magdalena Caesar. Smidiga betallösningar i alla kanaler – läs mer om Svea här! * Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljoner användares köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter och produktkategorier. Kategorierna som listas som trendande har haft ett ovanligt högt köpintresse jämfört med förra året. Populäraste produkterna som listas har klickats mest.