Börsnoterade godisjätten Cloetta vill också tälja guld på Tiktok-trenden kring svenskt godis bland de amerikanska konsumenterna. Nu har de öppnat en Candyking-butik på Manhattan i New York. Varumärket Candyking ägs alltså av Cloetta. Breakit har i flera artiklar berättat om svenska bolag som kunnat haka på godistrenden och entreprenörer som såg möjligheter i godishetsen – exempelvis So Sweet och Goodis. Du kan läsa mer om detta här, här och här. ”Den globala succé vi sett i sociala medier de senaste åren är bara en milstolpe i det arbete som CandyKing har gjort i över 40 år som det ikoniska varumärket och den ledande aktören inom lösgodis", säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing, i ett pressmeddelande. LÄS MER: “Swedish Candy” fick fart på Tiktok – nu blir tillverkare och grossister nedringda: “Säljer som aldrig förr” LÄS MER: De dolda godismakthavarna – och svenska aktien som kan gynnas