De har gjort sig kända som bolaget med ett mål: att se till att deras användare får bättre grepp om tillvaron. Icebug har byggt hela sin affärsidé på skor som ska göra det lättare att inte halka, och har varit en hit inte bara bland den äldre generationen med sköra lårbenshalsar utan även bland en yngre, mer riskmedveten målgrupp. Förra året omsatte bolaget 248 miljoner kronor och gjorde en vinst på 12 miljoner kronor. Men medan andra bolag pushar hårt för shoppinghögtiden Black Friday har Icebug valt en annan vinkel. De vill så klart sälja så mycket som möjligt under denna dag. Men intäkterna går inte till företaget utan skänks i stället bort till organisationer med naturskyddande initiativ. ”Vi vill inte falla in i ledet bland alla varumärken som hetsar till onödig konsumtion, men om vi kan bidra till att skydda gammelskogar så ska vi göra det”, säger Icebugs vd David Ekelund i ett pressmeddelande. ”Skogen är vår hemmaplan, och det är ett av våra viktigaste uppdrag att göra vad vi kan för att skydda den.” Det är sjätte året i rad som Icebug skänker bort intäkterna under Black Friday, och i år handlar det om 1,2 miljoner kronor som Naturarvet, Skydda Skogen och Svenska WWF får dela på. LÄS MER: Släpper halksajt – varnar fotgängare för hala gångvägar