Chipsen flög av hyllorna när Youtube-stjärnan Mauri Hermundsson svidade om och blev chipsentreprenör tillsammans med Myllra (tidigare Kitchengrowth) i höstas. Hela lagret sålde slut på en vecka. Breakit avslöjade den nya satsningen redan i februari efter att vi på redaktionen kommit över ett prospekt där Mauri Hermundsson sökte 6 miljoner kronor för att komma igång med tillverkningen. Och nu går entreprenören all in på chipsbolaget Redhead. “Det har gått så pass bra och tagits emot så väl att vi känner att vi vill ta ytterligare ett steg och få kontroll över hela kedjan. Det är väl roligare att försöka, även om det är svårt att ta stora beslut. Så vi bestämde oss för att vi vill bygga en egen fabrik”, säger Mauri Hermundsson till Breakit. “BETTAR ALLA PENGAR VI HAR” Chipstillverkningen kommer i framtiden att ligga i Norrköping, där bolaget köpt en lokal som nu ska byggas om till fabrik. Det väntas ta i alla fall ett år. Hur mycket kommer det att kosta? "Några exakta siffror tror jag inte riktigt att jag kan gå ut med, men det är en väldigt stor investering. Vi bettar alla pengar vi har och lite till på att bygga den här fabriken”, säger Mauri Hermundsson. Att chipssatsningen skulle bli så här lyckad och att det skulle bli något som Mauri Hermundsson skulle vilja satsa stort på var inget han trodde från början. “Sådana här typer av varumärken brukar i vissa fall bli ganska kortlivade. Men vi känner nog att vi har en så pass stark produkt och idé, mycket större än mig, att vi vill vara med och utmana hela den här marknaden på allvar.” FOKUS: BYGGA VARUMÄRKE SOM KLARAR SIG UTAN MAURI Bolaget har nu en “inte helt obetydlig andel” av hela snacksmarknaden, enligt Mauri Hermundsson. “Jag tror att det handlar om att vi faktiskt lägger extremt mycket tid och kraft och passion på att utveckla produkter som faktiskt är bra på sikt, alltså kvalitetschips som är lite roligare än de andra”, säger han och fortsätter: “Vi kannibaliserar inte bara på våra konkurrenter utan vi har utökat och fått tillväxt i hela kategorin”, säger han. Hur mycket lägger ni på marknadsföring? “Jag skulle säga att det är en väldigt stor del av att driva ett modernt livsmedelsbolag och faktiskt nå ut i digitala kanaler. I början var det väldigt mycket beroende av mig…” Här blir vi avbrutna en kort stund eftersom Mauri Hermundssons kollegor vill “filma en grej”, vilket passar bra in i sammanhanget. Han fortsätter: “Jag vill inte bara fokusera på mig, utan på att bygga ett varumärke som är större än mig. Vi har landat i att dels skapa ett chipsbolag som gör bra chips, men också ett contentbolag som har kunskap och skills att nå ut i sociala medier.” Hittills har Redhead inte lagt en enda krona på betald marknadsföring, säger han, och långsiktigt är alltså planen att andra svenska kreatörer ska kunna ta plats på bolagets kanaler. SKA TRIPPLA OMSÄTTNINGEN Under det första halvåret sålde Redhead chips för nästan 45 miljoner kronor. Men vad omsättningen kommer att landa på för helåret 2025 vill Mauri Hermundsson inte gå in på. “Vårt mål var ju att trippla omsättningen från 2024 och det ser ut som att vi kommer att klara det, vi har haft ett väldigt starkt kvartal”, säger han. Om målet om tripplad omsättning skulle uppnås innebär det drygt 75 miljoner kronor. Enligt Redheads årsredovisning för 2024 omsatte bolaget 25,1 miljoner kronor förra året. Resultatet landade på 2,5 miljoner kronor. Under året har också antalet anställda vuxit. Enligt Mauri Hermundsson är de i dag runt 10 personer, plus en extern säljkår. Nästa år är också planen att bredda sortimentet, redan i januari ska fler produkter släppas. Men fler lanseringar väntas även under våren, sommaren och hösten. Vad kommer det att vara för produkter? “Det som kommer under 2026 kommer att vara produkter som är snacks på olika sätt. Vi är i första hand ett snacksbolag, än så länge i alla fall”, säger Mauri Hermundsson. LÄS MER: Så går det för Mustiga Mauris bolag – omsättningen rusar med 330 procent