Modejournalisten Emily Dahl, känd som Modemassakern på sociala medier, går i det fjärde avnittet av den nya SVT-serien Modeinferno igen Hubso-haveriet, som Breakit flera artiklar rapporterat om. En kort sammanfattning kommer här: Hubso, som avvecklat e-handelsverksamheten, avnoterats från Spolight och genom ett omvänt förvärv av ett danska Genair8 nu ska satsa på AI, satsade efter starten 2017 på att bygga varumärken med influencers. Bakgrunden är att bolaget under 2025 tappat nästan hela sitt börsvärde och alla sina profiler. En av dem var Linn Ahlborg som valde att lägga ser sitt varumärke LXA The Label och som efteråt riktade hård kritik mot Hubso. När bolaget lades ner gjordes en stor utförsäljning av kläderna, men många kunder fick aldrig sina varor. Linn Ahlborg sa på sociala medier att hon inte hade någon kontroll över bolaget längre och Hubso sa att förseningarna handlade om underbemanning. Ett år senare har nästan inga kläder levererats och en köpare som Modeinferno pratat med berättar att kundtjänsten till slut slutade svara. “Under inspelningen av det här avsnittet dyker ett parti med nästan 3000 plagg från LXA The Label upp på en auktionssajt för försäljning av konkursbon”, säger Emily Dahl i programmet. “Varför Hubso verkar haft möjlighet att skicka ut kunders varor men valt att inte göra det förblir ett mysterium.” Förfaranden är dock helt i sin ordning, säger civilminister Erik Slottner (KD) i programmet. “Det här är väldigt svårt att komma undan därför när ett företag går i konkurs så är det för att det saknas likvida medel för att betala räknar och löner. Jag förstår att det är jobbigt när det händer men tycker ändå att det är rimligt att till exempel anställdas löner prioriteras mest”, säger ministern. Finns det luckor i lagstiftningen som gör att det blir lätt för “skumraskföretag” att lura kunder är han däremot helt öppen för att täppa igen dem, uppger Erik Slottner. LÄS MER: Sanne Alexandra köpte tillbaka modebolaget från Hubso – nu är det lönsamt: “Enda jag bryr mig om” LÄS MER: Linn Ahlborg går in i startupen Hangry: “Vi vill vara en motpol till smalhetsen”