Att klädindustrin både är massiv och många gånger pekas ut som en klimatbov är känt sedan länge. Någon som har gjort flera försök att göra industrin mer hållbar är techprofilen Siri Vikman. Breakit har tidigare rapporterat om att hennes hajpade klädmärke Aéryne tvingades i konkurs i november 2019. Bolaget fick kasta in handduken efter att hon försökt ställa om företaget till att producera kläder “on demand”, alltså efter kundernas begäran istället för att massproducera. Därefter grundade hon bolaget Noms, tillsammans med Rodrigo Gutierrez Benavente under 2020, för att ta fram en helt ny infrastruktur för hur klädproduktion kan gå till. När Breakit rapporterade om företaget under fjolåret var Siri Vikman inte längre kvar – hon lämnade verksamheten bara ett år efter starten. Istället tog Simon Hjelte över som bolagets högsta chef. Enligt hennes Linkedin-profil var hon konsult på H&M:s innovationsavdelning, från februari 2021 till juli 2024, följt av att hon startade B2B-uppstickaren Gryning under hösten förra året – som precis som profilens tidigare bolag vill förbättra modeindustrin. Hon startade bolaget tillsammans med Philip Arvidsson, som har tidigare erfarenhet från Tesla, samt Per Gunnarsson som tidigare jobbat med innovation inom H&M. LANSERAR NY PLATTFORM Sedan i våras har Gryning ett klädvarumärke som säljs genom den egna e-handeln. Nu, i mitten av november, lanserar bolaget en ny satsning, som är vad Siri Vikman beskriver som “ett vertikalt integrerat operativsystem för modeindustrin, som opererar med minimal överproduktion då produktionen startar först när kunden klickar på köp.” Bolagets primära tjänst är alltså ett AI-baserat operativsystem, som går under epitetet Produce, som automatiserar hela värdekedjan. I tillägg har bolaget ett eget klädmärke, som Siri Vikman menar är företagets “levande bevis på att det inte bara är en teknisk lösning utan att det går att använda till fullt lönsamma och skalbara affärsmodeller.” “Vår AI-plattform är vår mur och består av en automatiserad samling delar”, säger hon till Breakit. Exempelvis används generativ AI för att snabbt utveckla nya produkter som är cirkulära och producerbara i bolagets operativsystem. Visuellt material skapas automatiskt till e-handel, sociala medier och digital marknadsföring. “Det här kapar tid och kostnader dramatiskt i produktutvecklingsfasen.” Även produktionen automatiseras och systemet hanterar flödet från kundorder, produktion, och logistik tillsammans med bolagets nätverk av europeiska partners och fabriker. “Systemet tar bort gissningar och hjälper till att digitalisera och optimera alla delar i produktionskedjan, även våra partners.” SÅ VILL DE TJÄNA PENGAR Affärsmodellen består av två delar. Dels betalar konsumenter för kläder som säljs genom bolagets egen e-handel. Dels betalar andra bolag för att ta del av plattformen genom en SaaS-modell. “Vår huvudsakliga intäktsström kommer att vara licensiering och transaktionsavgifter. Modevarumärken ansluter sig till vårt OS för att utnyttja hela eller delar av vår AI-plattform och on-demandnätverk. Det möjliggör snabb tillväxt utan att behöva äga eller driva fabriker.” Har ni några kunder? “Ja, vi har kontinuerligt konsumenter som validerar vår B2C-modell genom beställningar på gryningstudios.com. Den här försäljningen skapar skarp data vi använder för att optimera vår AI-plattform”, skriver Siri Vikman. “På B2B-sidan har vi aktiva dialoger med stora och mellanstora varumärken som ser akuta behov av att minska riskerna i sin leveranskedja och snabba upp sina processer. Vi siktar på att teckna vårt första pilotavtal under första kvartalet 2026.” En snabb titt i bolagets e-handel visar att kläderna som säljs där inte tillhör en prisklass som lockar gemene man. Det billigaste plagget som Breakit kan se, en kort klänning, kostar 2695 kronor. Hur ska ni få personer som tidigare kanske har handlat billigare kläder att nu lägga flera tusenlappar på endast ett plagg? “Vi har medvetet positionerat vårt varumärke i premiumsegmentet, men själva plattformen är skalbar och våra framtida B2B-kunder kan rikta sig mot helt andra prisklasser och målgrupper än våra egna.” “Det viktiga är att vår affärsmodell inte kräver samma kapitalbindning som traditionell produktion. I stället för att lägga miljoner på kollektioner och lager som kanske inte säljer, tar man kostnaden först efter att ett plagg är sålt. Vår automatiserade produktutveckling och visualisering kostar bara en bråkdel av vad det vanligtvis gör.” Hur har ni finansierat verksamheten hittills? “Vi har valt att bootstrappa Gryning från start. Vi som team har själva gått in med kapital och medvetet tackat nej till VC:s och änglar i det tidiga skedet. Strategin har varit att ha full frihet att bygga tekniken och produktionsprocessen rätt från grunden”, skriver Siri Vikman. “Nu när plattformen är bevisad genom vårt eget varumärke är vi redo att ta in tillväxtkapital, och har påbörjat dialoger med investerare, för att skala vår B2B-försäljning, fortsätta leda teknikutvecklingen och nå ut till större aktörer i Europa och globalt.” UTMANING ATT SKALA Prognosen för nettoomsättning och rörelseresultat för 2025 vill Siri Vikman inte kommentera. Istället skriver hon att bolaget lanserade sin första kollektion i april i år, och att den omsättning verksamheten har idag främst kommer från det egna varumärket och B2C-försäljningen. “För 2026 fokuserar vi på aggressiv tillväxt och på att teckna de första pilotsamarbetena inom B2B. Vi siktar på snabb lönsamhet när vi nått de initiala skalningsmålen”, skriver Siri Vikman. Vad är bolagets främsta utmaning? “Vår största utmaning ligger inte i tekniken, den är validerad. Utmaningen ligger i att skala implementeringen av en helt ny infrastruktur i en bransch med djupt rotad tröghet och textilkompetens som till viss del gått förlorad i Europa”, skriver Siri Vikman. “Det handlar också om att få stora varumärken att byta ut de decennier gamla inköpsprocesser mot vår datadrivna approach.” Läs mer: Vinted kan säljas – vill ha en värdering på nästan 90 miljarder Läs mer: Kunder upprörda – lyxplagg försvinner på Sellpy: “Har hänt mig flera gånger”