På tisdagen kom så beskedet: Nu rullar Spotify ut sitt ljudbokserbjudande på ytterligare fem geografiska marknader. Utöver Sverige handlar det om Danmark, Finland, Island och lilla Monaco. Därmed kan man hitta ljudböcker hos Spotify i totalt 22 länder, däribland USA och Storbritannien. På de nya marknaderna kommer premium-kunderna att från och med tisdag eftermiddag få åtkomst till cirka 300.000 ljudböcker. “I utbudet finns en stor variation av både svenska och engelska titlar, från såväl oberoende förlag som Mondial och Bookmark, som större partners såsom Bonnier”, skriver Spotify i ett pressmeddelande med anledning av lanseringen. “Lanseringen innebär att musik, podcasts och ljudböcker nu kommer att vara tillgängliga i en och samma prenumeration”, heter det vidare. Spotify slog på stora trumman med anledning av lanseringen och kallade till bransch- och pressträff på tisdagen. Det bjöds på frukost på det techcoola huvudkontoret och där inledde Alex Norström, tillträdande vd på streamingbolaget, med att säga att lanseringen “utgjorde ett speciellt ögonblick”, inte minst eftersom lanseringen sker på Spotifys hemmamarknad. “Det tog ett tag, men nu är vi redo”, fortsatte Alex Norström. HOTET MOT STORYTEL Det svenska ljudboksbolaget Storytel konkurrerar redan mot Spotifys ljudbokserbjudande i flera länder. Men i och med tisdagens besked kommer kampen att intensifieras och utspela sig på Storytels allra viktigaste marknader. Under 2024 omsatte Storytel nästan 1,5 miljarder kronor (inklusive den traditionella förlagsverksamheten) i Sverige. Det motsvarade 39 procent av gruppens totala intäkter under fjolåret. Sverige, Danmark och Finland, alltså de tre nordiska länder där Spotify nu lanserar ljudböcker, stod gemensamt för nästan två tredjedelar av Storytels omsättning under 2024. ”Vi möter konkurrens hela tiden och har gjort så väldigt länge, både från stora globala aktörer och mindre lokala spelare. Vi känner oss självsäkra i att klara av att möta även Spotify, vilket vi redan gör i flera länder som Nederländerna”, sa Storytels Bodil Ericsson Torp till Dagens Industri i oktober i samband med rapporten för det tredje kvartalet. Noterbart är att titlar från Storytels olika förlag kommer att ingå i Spotifys erbjudande. Samma sak gäller för Bonnier som driver ljudbokstjänsten Bookbeat. Representanter från såväl Storytels som Bonnier Books förlag deltog till och med på Spotifys pressträff på tisdagen. “Jag är här som representant för förlagen och författarna”, sa Helena Gustafsson, som är innehållschef, eller "Chief Content & Publishing Officer", på Storytel, från scenen på Spotifys pressträff. Storytel har ett börsvärde kring 6 miljarder kronor. Aktien har gått upp med 14 procent under 2025, men gått ganska svagt under det senaste halvåret. På tisdagen förvärrades pressen på aktien. Aktien gick ner cirka 4 kronor, eller runt 5 procent, strax efter Spotifys intåg på den svenska ljudboksmarknaden blivit allmänt känt. Aktien studsade upp igen när Storytels finanschef Stefan Wård för nyhetsbyrån Direkt bekräftat att bolaget har tecknat ett avtal med Spotify och att Storytels katalog kommer att finns den stora plattformen. "Vi är nöjda med avtalet", sa Stefan Wård till Direkt.