Bara någon månad innan pandemin slog till med full kraft gick Helena Helmersson från rollen som hållbarhetschef till vd på H&M. Fyra stormiga år senare, som innehöll allt från covid-restriktioner, kinesisk bojkott, nedstängning av butiker i Ryssland och stora avslöjanden om hur kläder dumpats i fattiga länder, meddelade hon att hon tagit beslutet att kliva av. I Söndagsintervjun i P1 berättar hon nu att den främsta orsaken var att energin helt enkelt inte längre fanns där, att gnistan saknades. En gnista hon mer eller mindre tidigare alltid känt under sina mer än 26 år på bolaget. Själv tror hon att det berodde på alla kriser som avlöste varandra under de sista åren, som hon då bara körde på genom. “Sista året var något annat när jag kände att energinivån var på väg ner. Och det var ju jättejobbigt att känna så”, säger hon i intervjun. Idag är hon bland annat styrelseordförande i Circulose, det som tidigare var Renewcell. Hon sitter även i styrelsen Quizrr, ett impactbolag som vill stärka arbetares kunskaper om sina rättigheter och förbättra arbetsförhållandena globalt. Bolaget, som grundades 2015 av Helena Helmerssons make Jens Helmersson och Sofie Nordström, har bland annat Apple och Unilever på kundlistan. ANDELEN KVINNLIGA BÖRS-VD:AR MINSKAR I Sverige har andelen kvinnliga börs-vd:ar minskat de senaste åren. Enligt Allbrights årliga rapport ligger siffran nu på 11 procent. Bland de mindre börsbolagen har andelen vd-kvinnor sjunkit från 18 procent 2023 till 13 procent 2025. Enligt Helena Helmersson var det inget hon tänkte på då, medan hon var börs-vd, att det var så få som var kvinnor. Men när hon slutade blev det desto mer påtagligt. “Jag blev ganska överrumplad över alla kommentarer och hur många som hörde av sig, främst kvinnor”, säger hon i Söndagsintervjun. “Jag kan känna av det där själv ibland, att man vill vara del i att det ska bli mer jämlikt. För mig är det här ingen politisk fråga, utan jag vet att den typen av jämställdhet, eller mångfald om man vill prata om en ännu bredare fråga, ger bättre resultat. Man tar bättre beslut.” GILLAR DET MÅNGDIMENSIONELLA Hon säger att det är tydligt just nu, hur det råder en annan ledarskapstrend än den typ av ledarskap hon står för. Hon beskriver den nuvarande som mer tydlig, auktoritär, “top-down” och analytisk. Och att det beror på läget i omvärlden, med vilka världsledare vi har på plats. “När det är tufft så blir det mycket mer analys än innovation. Jag står väldigt mycket för innovation. Jag står för ett ledarskap där jag blandar. Jag gillar det mångdimensionella, jag gillar analys och drömmar. Jag gillar långsiktigt och kortsiktigt”, säger hon i Söndagsintervjun och fortsätter: “Så ja, det är möjligt att jag ser mig själv i det här och det är därför jag ser det jag ser. Men någonting måste ju till. Jag tror ju att jämlikhet, det är vägen framåt. Och det är inte en politisk åsikt, utan det är för att jag ser att besluten blir bättre. Jag har jobbat med det själv jättelänge i ledarskapet. Att man tar in olika egenskaper och olika kulturer i sitt team och olika styrkor. Och det är för mig helt tydligt, även om det kan vara bökigt tidvis, så blir det ju mycket bättre beslut.” LÄS MER: Allbright: “Genanta siffror” – bara 11 procent av vd:arna på börsen är kvinnor