Ibland kan det kännas svårt att vara lite för liten och inte riktigt kunna utmana de stora spelarna. Då kan man hitta en kompis och gå ihop för att få lite mer muskler. Lite så kan man beskriva det när skönhetsbolagen Bangerhead och Parfym.se nu slås samman. Men vi backar bandet en liten bit först. Nyligenskrev vi om en räddningsaktion i ett av de här bolagen. Det var Bangerhead som efter att ha vuxit och gått med vinst länge plötsligt hade fått det kämpigt. Omsättningen sjönk förra året, vinst blev till förlust och Bangerhead riskerade att bryta mot låneavtal. Lösningen blev att Gustav Eriksson, en av arvtagarna till Stena-imperiet, köpte Bangerheads aktier i influencern Linda Hallbergs bolag LH Cosmetics. I samband med det flaggade bolaget också för att de skulle ta in mer pengar i en nyemission. Det blev alltså inte så. Istället går Bangerhead ihop med konkurrenten Parfym.se. Den nya konstellationen får då muskler att kunna utmana jättarna på skönhetsmarknaden som Lyko och danska Matas, som äger Kicks. Än så länge är mycket oklart om hur det nya bolaget ska struktureras. Men Jonas Häggqvist från Parfym.se kommer att leda det och Per Sjödell blir styrelseordförande. “Vi tycker att det är lite för många spelare på den svenska marknaden”, säger Jonas Häggqvist som vi får tag i precis innan han ska berätta om planerna för personalen på Bangerhead. “Flera av konkurrenterna har valt att bredda sig men vi vill vara lite av ett expertalternativ till kunderna”. Han säger också att de i dagsläget inte har tagits några beslut om att ändra på några varumärken utan både Bangerhead och Parfym.se kommer att finnas kvar. Det här är en logisk och framtidsinriktad affär som bygger på styrka och gemensamma värderingar”, säger Per Sjödell i ett pressmeddelande. “Kombinationen av Parfym.se:s innovationskraft och Bangerheads internationella närvaro och breda sortiment skapar mycket goda förutsättningar för långsiktig framgång”. Och när vi ställer den klassiska sportfrågan “Hur känns det” till Jonas Häggkvist får vi svaret. “Det känns sjukt spännande, och lite nervöst”. Bakom samgåendet står riskkapitalbolaget Priveq, ägare till Parfym.se, som genom transaktionen tar en aktiv roll som majoritetsägare och långsiktig partner i det nya bolaget. I samband med förvärvet tillkommer Jinderman & Partners som nya delägare. Förra året omsatte Bangerhead 453 miljoner kronor med en förlust på 12,4 miljoner kronor. Samtidigt omsatte Parfym.se 278 miljoner kronor och gjorde en vinst på 10,6 miljoner kronor.