Det skriver Dagens Industri och Wall Street Journal på onsdagen. Att Einride hade planer på en notering kunde Breakit avslöja redan i oktober. Enligt onsdagens medieuppgifter kommer Einride noteras via en spac. Det är ett sorts börsbolag utan verksamhet men med investerare. I Einrides fall heter spac-bolaget Legato och fraktteknikbolaget ska slås samman med detta under det första halvåret 2026 enligt planerna. ”Denna transaktion ger oss möjlighet att accelerera vår globala expansion och fortsätta leverera med snabbhet och precision till våra kunder. Grunden är lagd, efterfrågan är tydlig och vårt fokus ligger på att leverera framtidens frakt”, säger vd:n Roozbeh Charli i en skriftlig kommentar. I och med affären kommer Einride att få 219 nya miljoner dollar att röra sig med, enligt uppgifterna. Det motsvarar drygt 2 miljarder kronor. Delar av det beloppet ska enligt planerna komma från en sorts riktad emission och enligt WSJ:s uppgifter ska kapitalet användas för att utveckla bolagets teknik och lastbilar. Einride kommer enligt planerna värderas kring 17 miljarder kronor i samband med noteringen och det är exklusive det eventuella kapitaltillskottet. Einride grundades 2016 av Robert Falck, Linnéa Kornehed Falck och Filip Lilja. Bolaget har tagit cirka 5 miljarder kronor i riskkapital sedan starten. Koncernens omsättning ökade till nästan 460 miljoner kronor 2024, motsvarande en tillväxt på 147 procent. Einride har samtidigt gjort stora förluster under de senaste åren. Under 2024 uppgick rörelseresultatet till minus 877 miljoner kronor. Bland storägarna hittas utöver grundarna bland andra EQT, Northzone, Capital Group och Norrsken. Einride tillverkar inte några el-lastbilar själva utan köper in dessa från tredje part och dessa används sedan av bolagets kunder. Verksamheten baseras även på den fraktteknikplattform som bolaget tagit fram för att räkna ut kundens optimala rutter. Därtill driver bolaget laddstationer för lastbilar. Einride har även viss verksamhet inom självkörningsteknik. Einrides vd Roozbeh Charli säger till Wall Street Journal att bolaget ser störst möjligheter i Nordamerika där myndigheter och andra regleringsorgan är mer öppna för den självkörande tekniken. Detta väger enligt Einrides vd tyngre än de utmaningar som finns i sektorn just nu: Låga fraktrater och dalande intresse för grön teknik i kölvattnet av presidents Trumps politik.