Hösten 2023 kunde Breakit avslöja hur lågprisjätten Temu utnyttjade svenska e-handlare för att fånga in kunder till sajten. Det handlade om falska annonser där det kinesiska bolaget utan lov åkte snålskjuts på flera framgångsrika svenska bolag – exempelvis Revolutionrace, Adoore och Zeeksack. När kunder googlade efter de svenska varumärkena dök det upp sponsrade inlägg för Temu där den kinesiska sajten lovade skyhöga rabatter på bolagens produkter. Detta trots att de inte haft någon försäljning över huvud taget på Temu. Nu har de gett sig på ännu ett svenskt bolag, men den här gången handlar det inte bara om annonser för att locka in på sajten. Nu påstår Temu att de säljer varor från det svenska heminredningsbolaget Svenskt Tenn och textilier av formgivaren Josef Frank (vissa produkter med stavningen “Joseph Frank”). Det handlar om allt från kuddfodral till badlakan till toalettsitsar (!) med Svenskt Tenns karakteristiska mönster. “BEVAKAR LÖPANDE EVENTUELLA INTRÅNG” När Breakit kontaktar Svenskt Tenn med frågor om de är medvetna om Temus varor och om de vidtagit några åtgärder får vi ett samlat mejlsvar från presschefen Lisa Nordlund. “Svenskt Tenn bevakar löpande eventuella intrång i företagets immateriella rättigheter. I detta fall undersöker Svenskt Tenn annonseringen och kommer vidta tillgängliga åtgärder mot sådan annonsering och produkter som utgör intrång i Svenskt Tenns immateriella rättigheter”, skriver hon och fortsätter: “Mer än så kan vi inte kommentera”. SVENSKARNA FORTSÄTTER HANDLA Trots återkommande rubriker om Temu, om allt från granskningar om resvägarna mellan Kina och Sverige, giftiga ämnen i produkterna och larm om hög risk för tvångsarbete så fortsätter svenskarna handla från jätten. Enligt en ny rapport från Svensk Handel handlar var femte svensk mellan 20 och 69 år från Temu eller Shein – varje månad. Mest är det kvinnor som handlar från de kinesiska jättarna. LÄS MER: Larmet: Var femte svensk handlar på Temu – varje månad Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.