Det var i januari i år som Breakit kunde rapportera att influencern och entreprenören Sanne Josefson köpte tillbaka sitt modebolag Sanne Alexandra från Hubso. Aktierna såldes för 1 krona styck. Breakit har i flera artiklar rapporterat om kraschen i Spotlight-noterade Hubso, som nu har skrotat sin e-handelsverksamhet och satsar på AI. I början av 2025 hade Hubso tappat nästan hela sitt börsvärde (99 procent). Sanne Josefson ville köpa tillbaka Sanne Alexandra redan i början av 2024, men fick då nej från Hubso, uppger hon för Dagens Industri. När hon väl fick tillbaka kontrollen över bolaget i början av 2025 fanns en del arga kunder som inte fått sina beställningar. “Jag tyckte inte bolaget drevs på det sättet jag vill. Det är en av de värsta känslorna jag varit med om. Att vara ansiktet utåt för något som man inte kan stå för var en otrolig kontrollförlust”, säger hon till tidningen. För att rädda varumärket och relationen med de besvikna kunderna lade Sanne Josefson ut ungefär 1,7 miljoner kronor för att få bukt med problemet kring de stoppade ordrarna. “Jag behövde kavla upp ärmarna och våga tro på mig själv och ta en stor risk. Våga lita på att jag kan det här. Men jag tror att i det långa loppet kommer det nog ha varit det året jag lärde mig mest inom företagande någonsin.” Under 2024 omsatte Sanne Alexandra 9,6 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på 1,5 miljoner kronor. Verksamheten kommer framöver att redovisas i det nya bolaget Selma Alexandra AB och där har det inte lämnats någon årsredovisning än. Men för DI uppger Sanne Josefson att bolaget, som har tre heltidsanställda, två deltidsanställda och en inköpare som ska börja, under det tredje kvartalet, omsatte 2,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1,7 miljoner under motsvarande period förra året. ”Framför allt är vi ett välmående och lönsamt bolag. Det är det enda jag bryr mig om just nu. I år fokuserar vi på ett lönsamt mellanår, med målet att öka försäljningen med 10,5 procent, samtidigt som bolaget bibehåller god lönsamhet”, säger Sanne Josefson till DI. LÄS MER: Influencern Sanne Josefson drar igång kvinnligt affärsnätverk: “Jag vill bygga broar” LÄS MER: Skuldbråk och försäljningstapp – så blev Sanne Alexandras sista år med Hubso