“Det var alldeles för spännande för att säga nej.” Så sa Daniel Warence när han i januari 2024 fick frågan om varför han valde att lämna sitt tidigare jobb för att istället bli vd på Ingrosso-syskonens livsmedelssatsning Mino. Han kom då från en roll som operativ chef och medlem i ledningsgruppen på Humble Group. Nu kliver han av. Istället tar bolagets ordförande, tillika techprofilen Carl Lüders, över som företagets högsta chef. “Det är inte så dramatiskt egentligen. Daniel har ju varit med i två år och det har varit väldigt högt tempo. Han har lagt en väldigt fin grund för bolaget och nu är det dags för Minos nästa fas.” Han tillägger att han i sin roll som ordförande har jobbat väldigt operativt i bolaget. Ska du vara vd permanent eller letar ni efter en ersättare? “Vi har en väldigt kompetent CFO (ekonomichef, redaktionens anm.), Marcus Jansson, och han kliver upp som vice vd och jag är formell vd.” “Vi har en massa spännande saker som händer i bolaget: produktlanseringar och nya affärsben och ett nytt B2B-koncept, vilket vi inte har varit inne på tidigare”, säger Carl Lüders utan att vilja gå in på fler detaljer. Han fortsätter med att säga att bolaget ska få snurr på de nya satsningarna och därefter se om han själv blir kvar som vd eller om företaget kommer att ta in “någon med tydligare livsmedelsbakgrund”. Ska ni ta in någon ny som styrelseordförande eller ska du sitta på båda stolarna? “Styrelsen diskuterar båda scenarierna”, säger Carl Lüders. Hur har det gått för bolaget så här långt i år? “Det går bra. Rullande tolv månader är GMV (gross merchandise value, redaktionens anm.), alltså spenderade konsumentkronor på bolagets produkter, norr om 150 miljoner kronor, vilket vi är oerhört stolta över givet att vi funnits i handeln i lite drygt 12 månader. Det är för tidigt att återkomma om nettoomsättning och rörelseresultat”, säger han. "JAG BEHÖVER EN PAUS" När Breakit når Daniel Warence berättar han att hans uppdrag som vd har varit att bygga bolaget och varumärket samt få ut det i handeln. “Det har jag gjort och egentligen varit klar med sedan i maj i år”, säger Daniel Warence. “Nu behöver bolaget accelerera och jag och ledningen har kommit överens om att det är dags för någon annan att ta över. Jag behöver en paus och Mino behöver få in nya idéer som kan få det att lyfta ännu mer. De här åren har varit superkul och superutmanande på samma gång och jag är väldigt stolt över vad vi har åstadkommit", säger han och berättar att han lämnade bolaget under andra halvan av september. Resten av året har han inga “grandiosa planer”. “Jag har inte lyft blicken på ett bra tag, så det ska bli skönt att försöka göra det nu. Och återhämta mig”, säger Daniel Warence. Under 2024, som var Minos första försäljningsår, uppgick nettoomsättningen till 42,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på närmare 676.000 kronor. Det kan jämföras med året innan då bolaget ännu inte kommit igång med försäljningen och omsättningen landade på noll, och rörelseresultatet på minus 148.000 kronor, vilket Breakit har rapporterat om i maj i år. Daniel Warence, som fortfarande var vd för bolaget, sa då att siffrorna var över förväntan. LÄS MER: Efter lanseringen – så många Ica-butiker har valt att sälja Ingrosso-syskons Mino-produkter LÄS MER: Legora kniper Northvolt-veteran, de ska lyfta elfärjorna – och hon ska få alla att älska Lovable