Linn Rosenqvist och Hanna Lauste är lite hemlighetsfulla när de, från scen på Breakits event Funding Day Göteborg, berättar om sin nya satsning: ”Inom en treårsperiod är vi redo att kika på en exit, dessutom har vi också andra spännande saker på gång”, säger Hanna Lauste till moderatorn Elina Åkerlind. Mer får inte deltagarna veta men när de kliver av scenen haffar Breakit dem och då bjuder de på fler detaljer. Strax innan sommaren var de med i en Breakit-intervju och beskrev då hur de grundat Herbox som utvecklat en mensskyddsautomat. De var inte ensamma om idén utan redan något år tidigare hade femtech-bolagen Period Pack och Redlocker på varsitt håll lanserat liknande lösningar. Men barndomskamraterna (de är båda uppväxta i Svanesund på Orust) har ändå på kort tid lyckats bygga upp en stark verksamhet. I fjol växte omsättningen med drygt 85 procent till 19,4 miljoner kronor och en förlust på 0,8 miljoner kronor vändes till en rörelsevinst på 2,6 miljoner kronor. “Vi har fortsatt växa i år och gör vinst men det var ändå något av ett mellanår där vi bland annat bytte leverantör och formade om teamet”, säger Hanna Lauste och fortsätter: “På fem års sikt så ska vi absolut kunna pusha omsättningen över 100 miljoner kronor”. Men då kan de två grundarna mycket väl redan ha sålt sina aktier. Idag äger de tillsammans 70 procent av aktierna och en möjlig köpare skulle kunna vara något större facility management-bolag. Den här typen av företag hjälper ofta större organisationer eller koncerner med uppgifter som städning, fastighetsskötsel och andra kontorslösningar. “Idag saknar många av de stora facility-bolagen vårt erbjudande och där skulle vi vara ett bra komplement. En annan styrka är att vi har ett stort antal kunder, bland annat Coca-Cola, Amazon och Novo Nordisk. Det är aktörer som många traditionella facility-bolag skulle vilja få en relation med”, säger Linn Rosenqvist. Någon exakt tidsplan är inte satt men både hon och hennes medgrundare Hanna Lauste laddar redan nu för en ny startup som de ska driva vid sidan om Herbox. “Vi ska lansera ett helt nytt bolag som vänder sig till konsumentmarknaden. Det blir en mycket större satsning. Bakgrunden är att vi fått mycket feedback och förfrågningar från våra användare. Många vill köpa våra mensskydd också privat. Användarna gillar särskilt att våra produkter är helt ekologiska och utan parfym eller andra tillsatta kemikalier", säger Hanna Lauste. De vill inte berätta namnet på den nya produkten men i Bolagsverkets register framgår att de redan bildat ett nytt bolag under namnet Blair som ska sälja “kosmetika och hygienartiklar”. Linn Rosenqvist är vd i det nya bolaget som registrerades för moms i slutet av juni. “Planen är att göra en ‘soft launch’ i början av nästa år och rulla ut det steg för steg. Vi ska sälja både via e-handel och större fysiska återförsäljare”, säger Linn Rosenqvist. För att finansiera satsningen planerar de att göra en mindre nyemission inom kort och en större finansieringsrunda under 2026. “Vi skulle gärna få in en investerare med erfarenhet att skala konsumentbolag internationellt. Kapitalet ska bland annat gå till marknadsföring”, säger Hanna Lauste. Ni siktar mot 100 miljoner kronor för Herbox – hur stor ska konsumentsatsningen bli? “Målet är att det ska bli riktigt stort, här finns det en enormt stor marknad”, säger Hanna Lauste. LÄS MER: Bolagen som vill förbättra kvinnors hälsa – grundarna och ägarna