Ni har hört det förut: AI kommer ta över en stor del av den operativa digitala marknadsföringen. Att optimera för AI-agenternas svar är en viktig prioritet för många företag just nu. För ändamålet lanseras fler och fler uppstickare för att hålla vilsna bolag i handen. En som hoppas kunna slå sig igenom bruset är SEO-entreprenören Jorge Castro. Han lanserar nu en AI-driven SaaS-plattform för marknadsförare. Plattformen, som går under namnet JorgeCastro.ai, gör det möjligt för företag att själva skapa SEO-optimerat innehåll med hjälp av AI. “Många bolag vill växa organiskt men saknar struktur och data. Jag har sett samma problem överallt: man gissar hur kunder söker i stället för att veta. Vi automatiserar det som tidigare bara gick att göra manuellt”, säger Jorge Castro, grundare och vd, till Breakit. LÄS MER: Kapar ner dagar av jobb till några få sekunder – här är AI-bolagen som helt stöper om säljbranschen Kärnan i plattformen bygger på en egen metodik – CastroMind AI – där man har tränat på riktig kunddata, rankningsmönster och strategier. “Under huven finns flera AI-lager som jobbar ihop med 18 API:er och analyserar över 300 SEO-element innan något skrivs.” Tre konkreta exempel på hur det kan fungera: * Automatiserad länk-outreach som identifierar relevanta sajter och skickar AI-anpassade mejl till potentiella samarbeten. * Tracker som mäter synlighet i AI-agenter som Google AI, ChatGPT och Perplexity. * Innehållsrenare som skriver om AI-texter till sajt och LLM-optimerare för att få befintliga sidor citerade i AI-svaren. “Det vi har byggt är i praktiken en autonom marknadsavdelning”, säger Jorge Castro. EN HALV MILJON I OMSÄTTNING AI-plattformen, som är egenfinansierad, har testats under drygt ett halvår och lanseras skarpt i mitten av november. Enligt Jorge Castro har bolaget redan innan det lanserats lyckas nå intäkter på en halv miljon kronor. Bland företagen som hoppat på under den här perioden finns tandvårdskedjan Dentme, skönhetskliniken Stockholms Beauty Center, e-handlaren Däckline och bilförsäljaren Riddermark Bil. Jorge Castro driver även SEO-byrån Growth Marketing, där de flesta av kunderna är större bolag. AI-plattformen är tänkt att rikta sig till företag som vill göra arbetet själva, från nystartade bolag till organisationer med egna content-team. Prismodellen är abonnemangsbaserad och kostnaden för de som producerar sitt innehåll själv på plattformen börjar på 2990 kronor i månaden. Det finns även abonnemang för större bolag, samt white label-versioner för byråer och e-handelsaktörer där de får tillgång till egen AI-miljö och API-åtkomst. Bland kunderna i enterprise-nivån finns exempelvis möbelföretaget AZ Design, som nyttjar plattformen för sin innehållsproduktion. Krävs det någon manuell handpåläggning? “Ja, men väldigt lite. Ett konkret exempel är hur plattformen automatiskt adderar interna länkar mellan sidor, något många företag kämpar med och som de flesta AI-system inte klarar av på ett mänskligt, kontextuellt sätt. Vi har byggt in säkerhetssteg så att användaren alltid godkänner innan något går live.” MÅNGA KONKURRENTER Enligt Jorge Castro är planen att omsätta fem miljoner kronor under 2026. “Plattformen är byggd modulärt, vilket gör att vi kan växa snabbt utan att öka teamets storlek dramatiskt. Tekniskt sett kan vi ha 100.000 företag anslutna.” JorgeCastro.ai har sällskap av flera uppstickare på marknaden. På kort tid har nämligen flera bolag lanserat inom samma område – Nimt.ai mäter exempelvis företags synlighet i AI-agenterna, medan Wilgot.ai hjälper e-handlare att optimera för LLM-svaren (språkmodellen som AI:n lär sig). Vad tänker du om konkurrensen? “Det lanseras nya AI-verktyg nästan varje vecka, men de flesta skrapar bara på ytan. Vår plattform producerar inte bara fluff, den tänker precis som mig i och med att det är en digital klon av min hjärna.” Planerar du att ta in något kapital för bygget? “Vi har hittills avböjt erbjudanden då vi inte är i behov av kapital nu. Om någon investerare ska in ska det vara för att de brinner för tech och delar vår vision.” Teamet bakom JorgeCastro.ai består av totalt 18 personer, då man samarbetar med byrån Growth Marketing. Sju personer arbetar på produktsidan för JorgeCastro.ai. Zain Gohar är AI-ansvarig. Jorge Castro har även sökt patent för CastroMind AI.