Reve samlar klädjättarna i en enda app – satsar internationellt

Breakit - Reve samlar klädjättarna i en enda app – satsar internationellt
FOTO: Kollage Reve pressbild, Kurt/Flickr
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Vad sägs om en enda shoppingapp i stället för 20? Det är idén bakom Reve som på mindre än ett år gått från noll till 65.000 användare bara i Sverige.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Vi har tidigare skrivit om problemen som uppstår för framför allt e-handeln när apparna tar över samtidigt som nätshoppare knappast vill ha 500 olika appar i mobilen. En lösning är att samla alla bolag inom en viss nisch i en gemensam app. Det är vad Reve gör med internationella klädmärken och affärer.

Genom appen kan användarna köpa kläder från till exempel Gina Tricot och Tommy Hilfiger utan att växla mellan olika sajter och appar. Josep Nolla är vd för bolaget. Han berättar att appen kom till för att underlätta för de som shoppar genom mobilen.

“Vi upplevde att shoppingupplevelsen både online och offline ofta sög. Det finns en en lång rad sajter som du behöver använda en sökmotor för att hitta till sedan följer ändlösa check-outflöden”, säger Josep Nolla.

När så mycket av nättrafiken flyttade över till mobilen och kunder hellre når sajter genom appar blir det svårare att som e-handlare bara ha en hemsida.

“Men som kund vill du inte behöva ladda ner en separat app för varje affär”, säger Josep Nolla.

För att komma runt det gör Reve det möjligt att komma åt flera olika affärer och produkter genom samma app. Sedan kan användarna betala för allt på en gång.

“När du gör en sökning på Google tar Google fram en kopia på alla sajterna. Vi gör samma sak, men vi tar fram produktsidorna istället”, förklarar Josep Nolla.

Samtidigt som Reve är en shoppingapp fungerar den som ett socialt community också. Genom appen kan du skapa en profil, pinna (som på Pinterest), kommentera och följa både märken och andra profiler. Där kan du lägga upp bilder på dig själv i olika outfits och länka kläderna till rätt produkt.

“Vi håller på att lägga till fler sådana funktioner. Så småningom ska tjänsten kunna känna igen vilka kläder du har på dig och länka till rätt produkter direkt, men det ligger nog ganska långt framåt i tiden”, säger Josep Nolla.

Reve lanserade appen i maj 2014 och har redan 65.000 användare. Framförallt är det kvinnor mellan 16 och 24 år som har hittat dit.

“Tio procent av alla tjejer i den åldern i Sverige är medlemmar hos oss. De som föddes runt år 2000 utgör en stor del av vår medlemsbas”, säger Josep Nolla.

Den gruppen är en viktig målgrupp för modeföretagen och det är så Reve ska tjäna sina pengar. Förra året tog bolaget in 3,3 miljoner kronor i riskkapital från Almi invest och Optimizer invest. Sedan April får de kommission på de plagg som säljs, men så småningom hoppas Josep Nolla att klädmärken ska vara beredda att betala för den möjlighet som Reves plattform ger.

“Klädföretagen kan bestämma själva hur de vill kommunicera med de användare som följer dem”, säger Josep Nolla.

Tungviktare inom e-handelsförsäljning av kläder som Nelly och Zalando har redan upptäckt och gått in i appen där det i dag finns 300.000 produkter. Även om Sverige är deras största marknad finns Reve i alla nordiska länder. I går lanserade företaget en app för Storbritannien och sedan väntar USA och Kina.

“Vi vill vara det de facto shoppingverktyget för alla. När folk tänker på shopping ska de tänka på Reve”, säger Josep Nolla.

Läs fler artiklar
LÄS MER