Det norska robotföretaget 1X, grundat av 2014 av Bernt Øivind Børnich, har riktat in sig på att utveckla och bygga människoliknande, så kallade humanoida, robotar. Bolagets första robot hette Eve och lanserades 2020 och när Breakits reporter Emil Widhagen var på techeventet Slush i Helsingfors förra året hade 1X nyligen gått ut med att nästa generations robot, Neo, var på väg. Du kan läsa reportaget från Slush här. Och från och med den här veckan går det att förboka en egen Neo-robot, som byggts i samarbete med Nvidia och ska fungera som en assistent i hemmet. Prislappen landar på 500 dollar, ungefär 4700 kronor, i månaden. Roboten ska, enligt en reklamfilm från 1X, kunna städa ditt hem, prata med dig (med hjälp av AI-teknik) och ge dig stöd och råd, samt hjälpa dig att exempelvis hämta ett glas vatten eller liknande hemma. “Jag hittar inte mina glasögon – är det här paprikakrydda?”, frågar en man Neo i reklamfilmen. “Nej, det där är cayennepeppar. Dina glasögon hänger i din skjortkrage förresten”, svarar roboten. Haken? Ja, såklart finns det en sådan. Neo kommer bara att kunna genomföra majoriteten av uppgifterna med hjälp av en operatör som fjärrstyr roboten med hjälp av ett vr-headset. Lite förenklat är det alltså en anställd på 1X som kommer att städa hemma hos kunderna, men på distans. Användaren ska vdock själv kunna bestämma när fjärroperatören ska få tillgång till roboten, var den får vara och vad den får göra. Wall Street Journals reporter Joanna Stern har testat roboten och intervjuat bolagets vd. “Produkten är inte för alla”, konstaterar han. “Om du köper den här produkten är det för att du accepterar det sociala kontraktet. Utan din data kan vi inte förbättra den”, säger Bernt Øivind Børnich till tidningen. LÄS MER: AI-bolaget Intuicell bakom robothunden Luna får in 40 miljoner: “Ett paradigmskifte”