Lager 157 slog upp dörrarna till sin 3000 kvadratmeter stora flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm på torsdagen. “Utan att prata om några exakta siffror så satte teamet i alla fall nytt rekord för en öppning”, säger grundaren och vd:n Stefan Palm när Breakit ringer upp på fredagen. Kön ringlade sig lång. Själv gick han förbi butiken “lite inkognito” några gånger under öppningsdagen. “Teamet har gjort ett fantastiskt jobb på alla plan, både byggteamet som sett till att butiken är färdig och att allt är på toppnivå”, säger Stefan Palm och fortsätter: “Sedan hela retail-teamet, alla som tar emot, de hade en fantastisk energi i allt de gjorde – och eventgänget som servade kön. Man blir glad” Vet du hur många som var där under dagen? “Nej, jag har ingen exakt siffra. Framför allt var det en häftig inramning med Drottninggatan. Det är ju en speciell plats, som lämpar sig för en öppning på det här sättet. Det är nästan som att man står på stora scenen, om du förstår vad jag menar.” Förra året ökade Lager 157:s omsättning med 28 procent till 3,5 miljarder kronor och vinsten före skatt landade på 478 miljoner kronor, en ökning från 313 miljoner kronor 2023. När Breakit pratade med Stefan Palm, som är bolagets enda ägare, i somras sa han att kedjan siktar på att växa med 20 procent under 2025 – och att han letat efter den perfekta platsen för en flaggskeppsbutik i 15 år. Och nu ser han framför sig en “intensiv shoppinghelg”. “Vi är väldigt glada för att hyresvärden och grannarna visar tålamod med kön och att vi kan göra det här tillsammans med dem” Jag såg att ni bland annat säljer jackor för 157 kronor. Hur kan ni sälja kläder så billigt och ändå gå så bra? “Under en öppningshelg såhär så handlar det mycket om att hitta nya kunder. Det här är väl inte de helgerna som vi har de högsta marginalerna så att säga. Det handlar om att serva kunderna, göra dem glada och visa att vi uppskattar att de är med i vårt community”, säger Stefan Palm. LÄS MER: Stark rapport från Nelly: “Flera framgångsfaktorer” LÄS MER: Dramatisk sommar för Lyko – “Ett tydligt gupp på vägen”