Ash Pournouri är mest känd för att han var artisten Aviciis manager under många år och för att han sitter i tv-programmet Idols jury. Han dyker även upp flitigt i Breakits rapportering och då oftast som grundare eller investerare i olika projekt och företag – alltifrån investerarnätverket Nordic Angels till spritbolaget Umida. Nu har han skaffat sig lite mer att sysselsätta sig med. Ash Pournouri har nämligen, rapporterar Dagens Industri, tillsammans med den svenske sportmarknadsprofilen Mats Pettersson köpt rättigheterna till Diego Armando Maradonas varumärke i Europa gällande skor, kläder och accessoarer. ”Vi vill genom det här märket påminna folk om Diego Maradonas storhet som en av världens största och bästa fotbollsspelare genom tiderna, och göra det med värdighet”, säger Ash Pournouri enligt tidningen. Bland höjdpunkterna i Maradonas stormiga karriär finns att han ledde Napoli till två mästerskapstitlar i Italien, 1987 och 1990. Det gjorde honom odödlig i Neapel och det var just där som embryot till det nya äventyret skapades. ”Jag gick runt i staden och stånd efter stånd sålde man massa olika inofficiella Diego Maradona-merch. Men varumärket kändes så spretigt”, berättar Ash Pournouri för DI. MÅNGA ATT FÖRHANDLA MED Diego Maradona dog för fem år sedan. Avtalet om rättigheterna har förhandlats fram med legendens barn, något som visade sig inte vara helt okomplicerat. Maradona har fem barn med fyra olika mammor. Därför var fem olika juridiska ombud inblandade på andra sidan i förhandlingarna. Satsningen görs via bolaget Electa Global AB som Ash Pournouri och Mats Pettersson äger tillsammans med vissa andra aktörer. Maradonas arvingar kommer att få en viss andel av intjäningen och tanken är att varumärket ska ligga i premiumsegmentet. Planen är vidare att lansera de första produkterna i samband med VM i USA under nästa år. Då är det även 40 år sedan Maradona bar fram Argentina till guldet i Mexiko-VM. LÄS MER: Ash Pournouri drar igång klubben Angel House – för investerare