Efter att ha sagt hej då till bettingbolag utan svensk licens och som en konsekvens gått från 500 till 140 miljoner kronor i intäkter på två år siktade betalbolaget mot lönsamhet. Men nu säljs de istället till Truelayer – ett brittiskt bolag som gör ungefär samma sak som Zimpler och som värderas till över 7 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande. Vad köpeskillingen blev är inget som bolagen vill uppge. ”Det här är en fantastisk strategisk möjlighet att bli den ledande aktören i Europa på området. Styrelsen och ägarna såg en möjlighet att springa ännu snabbare framåt”, säger Johan Strand, vd på Zimpler, till Dagens Industri. Förra året omsatte Zimpler alltså drygt 140 miljoner kronor. Rörelseförlusten blev 136 miljoner kronor, vilket kan jämföras med nästan förlusten på 133 miljoner kronor året före. I samband med att årsredovisningen för 2024 offentliggjordes uppgav Johan Strand för DI att beslutet att sluta serva olicensierade bettingbolag var tufft, men att det var rätt för bolaget. Han uppgav även att prognosen var att Zimpler skulle bli lönsamt igen under tredje kvartalet 2025. Nu säger han till tidningen att Zimpler nådde lönsamhet i augusti i år. Zimpler grundades 2012 av Johan Friis och Kristofer Ekman Sinclair. Bolagets största ägare är i dag Inbox Capital, CNI och grundarna själva. ”Jag är väldigt glad att välkomna Zimpler-teamet till Truelayer. Vi har länge beundrat deras framgångsresa och ser fram emot att få arbeta tillsammans med ett fantastiskt team av betalningsexperter”, säger Francesco Simoneschi, medgrundare och vd för Truelayer.