Influencern Nicole Falciani befinner sig hemma i Rom när Breakit når henne per telefon. “Jag har bott här ett tag nu”, säger profilen och konstaterar att det är fyra år sedan hon tog sitt pick och pack och flyttade från Stockholm till varmare breddgrader. Hon slog igenom bruset på Youtube under 2011, och ungefär i samma veva med sin egen blogg, som senare flyttades över till Elles plattform. Samarbetet med magasinet avslutades under sommaren förra året och nu är hon främst aktiv på Instagram och Tiktok, där hon har 301.000 respektive nästan 26.000 följare. Tidigare har hon även varit programledare i Paradise Hotel. Men trots flytten till Italien har hon inte lämnat Sverige helt och hållet. Förutom att en stor del av föjlarskaran finns i hemlandet har hon även kvar sitt svenska bolag, Nicole Falciani AB. Mer om hur det går för verksamheten kommer vi till. Nu har hon dessutom en ny satsning på gång: smyckesvarumärket & Nisé. “Vi har försökt lägga oss i ett mellansegment i fråga om prisklass. Vi vill att målgruppen, som är kvinnor mellan 25 och 34, ska ha råd att köpa smyckena, men de ska fortfarande hålla en bra kvalitet”. Varumärket lanseras i slutet av oktober, och försäljningen ska till en början ske genom den egna e-handeln samt genom en pop up-butik i Stockholm, som slår upp dörrarna i samband med lanseringen. “Lite längre fram, förhoppningsvis nästa år, är planen att smycken även ska finnas hos återförsäljare med fysisk butik i Stockholm och Göteborg. Framförallt för att kunderna ska kunna klämma och känna på smyckena.” SÅ SKA SATSNINGEN FLYGA Med sig i den nya satsningen har Nicole Falciani två medgrundare: Jenny Ludvigsson, som bland annat har en bakgrund på det danska varumärket By Malene Birger, H&M samt Cdon. Även tv-profilen och stylisten Simon Hallin är med som grundare och som även står som bolagets vd. Än så länge har ​​startupen finansierats av de tre grundarna, som äger hela verksamheten tillsammans. Vilka marknader ska ni fokusera på först? “Under den första tiden kommer vi absolut fokusera på Norden, framförallt Sverige. Längre fram siktar vi på att expandera och satsa på Sydeuropa.” Ska du jobba med bolaget från Italien? “Vi alla tre sitter faktiskt på olika ställen. Jenny bor i Malmö och den tredje grundaren är i Stockholm. Vi får se längre fram om det kommer behövas ett kontor, men just nu så jobbar vi alla på distans.” “Jag har hand om våra sociala medier, marknadsföring och är lite creative director i bolaget, vilket går väldigt bra att göra på distans.” Hur viktig är din egen följarskara på sociala medier för satsningen? “Det är klart att den är superviktig. Vi har skapat smyckesvarumärket med mina följare i tanken, att det här ska vara något som passar mig och mina följare”, säger Nicole Falciani. “Men såklart vill vi också nå ut till de som inte redan följer mig.” Hur ska ni göra det? “Genom att aktivera varumärket med olika events där vi tror våra kunder befinner sig, såsom pilates, middagar och vid inspirerande heminredningsbutiker”, säger hon. Nicole Falciani är långt ifrån ensam om att ta sig an marknaden med ett smyckesvarumärke. Bland andra influencers har bland annat Lovisa Worge och Bianca Ingrosso grundat Ani, som också riktar in sig på smycken. Andra varumärken på marknaden är exempelvis Mockberg, som så sent som för ett år sedan tog sig in på anrika NK, och Edblad, som fortsätter att expandera internationellt. Hur ser du på konkurrensen? “Det är klart att det alltid kommer att finnas konkurrens. Men jag tror att vi kommer att sticka ut. Dels producerar vi allting i Europa, i Portugal, och alla smycken är handtillverkade, och av 95 procent återvunnet silver.” “Vi har ett hållbarhetstänk, samtidigt som vi har en skandinavisk design, men med sydeuropeisk influens: vi kommer att få in mer färg i smyckena, vilket vi tycker saknas i Norden.” TIDIGARE VARUMÄRKET LÄGGS PÅ IS Som redan nämnts har profilen sedan tidigare bolaget Nicole Falciani AB, där hon tidigare har haft sin influencerverksamhet. I samma bolag finns även bikinimärket Ombreas. Breakit har tidigare berättat att verksamheten stött på patrull med sina tillverkare. Nu berättar Nicole Falciani att Ombreas lagts på is. “Det beror framförallt på att jag har haft väldigt mycket problem med produktionen och det har varit svårt att hitta nya tillverkare som håller måttet för det jag vill göra med det varumärket.” Är planen att du ska återuppta varumärket framöver? “Ja, eller det återstår att se. Vi vill att smyckesvarumärket ska ta fart och jag kommer att jobba hårt för att lyckas med det. Så vi får se om jag har tid för ett till varumärke. Men just nu är inget bestämt”, säger Nicole Falciani. Av ovannämnda orsaker är det kanske inte förvånande att både försäljningen och resultatet för bolaget dök under 2024. Nettoomsättningen landade på 706.000 kronor, ett rejält tapp från 2,4 miljoner kronor under 2023. Bolaget gjorde en förlust på 555.000 kronor 2024, att jämföra med en vinst på lite drygt en miljon kronor 2023. Siffrorna föll även på grund av att influencerverksamheten under fjolåret flyttades till ett italienskt bolag. Profilen uppger inga detaljer för hur det gått så här långt under 2025, men säger att det “rullar på väldigt bra”. Läs mer: Sania Claus Deminas Sania d’mina växlar upp – med lyxvaruhusen: “Jag grät och var nära att ge upp” Läs mer: Sociala medier, kungligheter och golfproffs – så lyckas Sabina von Essen sälja konst för miljoner