Det blåste upp till en storm häromdagen när Bianca Ingrossos och Lovisa Worges Ani Jewels släppte sin nya produkt, en damklocka. “Det har varit så kul att kasta sig in i klockvärlden och jobba fram något som är tänkt att stå sig över lång tid”, sa Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande. “Vi har lagt ner nördigt mycket tid på att få till en extremt snygg design, målet är att våra klockor ska bli klassiker.” Men snabbt kom det kritik i sociala medier. Var inte klockan väldigt lik en Cartier-klocka? Hade Ingrosso och Worge helt enkelt kopierat den? “När vi skapade våra första klockor inspirerades vi av just de tidlösa former som har stått sig över generationer, men tolkade dem utifrån Ani:s eget uttryck och design-DNA”, svarade Camilla Tullborg Wengholm när vi frågade henne. “Det här är inte en form som ägs av ett specifikt varumärke, utan en designklassiker som har tolkats och vidareutvecklats av många stora tillverkare genom åren." Nu kan klockan få ett rättsligt efterspel. En av sajten Bloggbevaknings läsare har nämligen kontaktat Cartier och frågat dem om det inte är en kopia. Och hon fick svar. “Tack för att du uppmärksammade detta. Vi tar immateriella rättigheter på stort allvar och uppskattar att du rapporterar ärendet”, skriver en person på Cartier till läsaren. “Vårt juridiska team kommer att utreda situationen grundligt. Om vi bekräftar att förfalskade produkter säljs kommer vi att vidta lämpliga åtgärder för att skydda vårt varumärke och våra formgivningar.” När vi får tag i Camilla Tullborg Wengholm lämnar hon följande kommentar. "Vi har förstås noterat kommentarerna kring vår klocka och tar alltid sådana synpunkter på allvar. Vår första modell är inspirerad av tidlösa, klassiska former inom klockdesign, men med ambitionen att skapa vår egen tolkning. Vi har jobbat med typsnittet och dolt ANI:s bokstäver i siffertalvan, visarna har fått en mer organisk form och vi har gett både ramen och kronan ett samtida uttryck. Vår klocka har dessutom två utbytbara band, en stållänk och ett band i äkta läder. Vårt fokus har alltid varit att göra produkter med kvalitet, tidlöshet och tydlig designidentitet, och vi har under processen gjort en översyn av relevanta design- och varumärkesskydd där vi inte ser några inga hinder. För oss handlar det framför allt om att fortsätta utveckla ANI:s egna kreativa uttryck, och Ventiquattro är bara början på en spännande resa med fler kollektioner framöver." Om Cartiers hot i slutändan kommer leda till några problem för Ani Jewels är däremot mindre troligt. På klockmarknaden finns flera liknande klockor. LÄS MER: Lovisa Worges och Bianca Ingrossos Ani ska vända - med klockor LÄS MER: MATILDA ANDERSSON: Det är jättejobbigt att få kritik – men tyvärr måste ni svara ändå