Hungrig och därmed arg? Kanske hamnar du inom kategorin för uttrycket “Hangry”. Nu tar ett nytt bolag plats på den svenska foodstartup-scenen med just detta namn. Bakom Hangry står 25-åriga Linn Jansson, som tröttnade på att så många vuxna skippar mellanmål. Bolaget smyglanserade sina snacks, som består av torrostade nötter i färgglada påsar, redan förra året. Men det är först nu de kommer att ta sig ut till den breda massan. Bolaget börjar med att släppa fyra nötvarianter på utvalda Ica-, Coop- och Hemköp-butiker, samt servicevaruhandelsbutiker, hotell och kontor. Efter årsskiftet kommer ytterligare nyheter. “Visionen är att råda bot på alla arghungriga tillfällen och få fler att vara sitt bästa jag”, säger Linn Jansson. På ägarlistan hittar vi bekanta namn från mat- och dryckesvärlden med. Bland andra Johan Damgaard som varit med och startat kafferosteriet Johan & Nyström och Lykke Kaffegårdar och Truls Christenson, medgrundare till dryckesproducenten Rscued. Nu kan Breakit även berätta att influencern och entreprenören Linn Ahlborg ansluter till Hangry. Hon blir medgrundare och kreativ chef och gör därmed sin första investering någonsin. Hur mycket hon går in med vill bolaget inte berätta, men tillskottet sker dels genom kapital och dels genom ett upplägg där hon kommer göra reklam för företaget i sina kanaler. Linn Ahlborg kommer arbeta operativt med marknadsföringen i Hangry, samtidigt som hon fortsätter sin influencerkarriär. “För mig handlar det om att vara med och bygga ett bolag som faktiskt betyder något både för mig själv och för mina följare. Jag har levt halva mitt liv i den digitala världen och följt den tragiska utvecklingen där smalhets och matfixering bara fortsatt att eskalera. Med Hangry vill vi vara en motpol till det”, berättar Linn Ahlborg i ett mejl till Breakit. Vd Linn Jansson, är nöjd med rekryteringen. “Vi har en fantastisk kombination av branschkunskap och driv inom bolaget nu. Resan har bara börjat och vi ser fram emot allt spännande som ligger i pipelinen”, säger hon. LEDSNADE PÅ ATT BARA VARA ANSIKTET UTÅT Linn Ahlborg var i ropet i fjol då hon beslutade sig för att lägga sin Youtube-kanal på is för att satsa helhjärtat på det egna klädmärket LXA The Label. LXA ägdes tillsammans med den börsnoterade influencern-inkubatorn Hubso. Men det hela gick inte som planerat och klädmärket tog tid från det personliga varumärket – samtidigt som Hubso gick in i en kris och tappade flera av sina profiler – inklusive Linn Ahlborg. Hon beslutade sig till slut för att lägga ner LXA och gav samtidigt kraftig kritik till Hubso som hon menade hade “brustit på många ställen”. Hon säger nu själv till Breakit att hon känt sig som en “utnyttjad varumärkesbärare" och att hon vill slå sig fri. “Det här är en vändpunkt. Jag vill inte bara vara ett ansikte utåt, utan en förebild, medskapare och en viktig del av resan framåt. Influencers, som är en kvinnodominerad bransch, kan ta tillbaka makten och öka sitt ägande". Influencern beslutade sig nyligen också för att klara sig helt själv, att inte ta hjälp av någon för att håva in uppdrag. Något hon skrev om på Linkedin. “För första gången i min karriär står jag utan agentur, byrå eller andra mellanhänder. Som allt annat nytt, asläskigt såklart. Men som jag ser fram emot att lära mig!”, skrev hon i ett inlägg på plattformen. Linn Ahlborg har en gedigen skara som följer henne i sociala medier dagligen: 611.000 följare på Instagram och 78.000 fans på Tiktok. Youtube-kanalen har fortfarande över 450.000 prenumeranter, trots att hon inte har återupptagit vloggarna efter sin paus. Hon har omsatt miljontals kronor på sitt yrke genom åren. Innan Linn Ahlborg kom in i bolaget ägde Johan Damgaard 55 procent, medan Linn Jansson och Truls Christenson ägde 30 respektive 15 procent av Hangry, enligt Svensk Faktakontroll. LÄS MER: Profiler flyr pressade Hubso – nu säljs Sanne Alexandra-innehav för tusenlappar LÄS MER: Hubso i kris: Kunder får inte sina Viq-parfymer – influencern Josephine Qvist utan svar