För ett par år sedan hade kanske ett sminkmärke enbart riktat mot män setts som en omöjlighet. Men längre bak i tiden var det ju inte helt ovanligt att män i peruker med vitpudrade ansikten syntes i societeten och under 80-talet hade var och varannan manlig artist tydligt sminkade ansikten. Nu verkar den sminkade trenden vara tillbaka. Inte riktigt de tydligt sminkade ansiktena men badrumsskåpen hos fler och fler män fylls upp av annat än after shave, tandkräm och nagelklippare. Där försöker Obayatay ta sig in. Att kalla det manliga svaret på Bianca Ingrossos Caia Cosmetics kan verka överdrivet. Obayatay omsatte bara 4,2 miljoner kronor i sitt svenska bolag förra året och gjorde en förlust på strax över 32 miljoner kronor. Men det finns flera likheter. Bolaget har kända grundare, superproducenten Max Martin grundade bolaget tillsammans med Pontus Frankenstein och bolaget har slagit upp portarna på samma plats på NK i Stockholm där Caia en gång i tiden hade sin första fysiska butik. Men sen kanske likheterna är slut. “Caia har en produkt som folk känner igen”, säger Pontus Frankenstein, som är vd, till sajten Market. “Det har inte vi.” Men det kanske de har snart. I dagsläget finns bolagets produkter som sagt på NK i Sverige. Men i USA finns de på runt 30 varuhus och i Benelux-länderna är de representerade på kedjan Skins men bolaget har också en aktiv e-handel där de byggt upp ett eget system som gör att de har stenkoll på vilka produkter som säljer bäst och återköpsfrekvenser och så vidare. “Vi är väldigt glada att vi har den typen av verktyg där vi hela tiden kan gå in och kika eller ställa nya typer av frågor”, säger Pontus Frankenstein. Siffrorna för det svenska bolaget är som sagt blygsamma men han ser positivt på framtiden i alla fall. “Jag kan med gott självförtroende säga att vi har en produkt som är väldigt bra och som kunder runt om i världen bevisligen köper igen och igen.” Bland investerarna i bolaget hittar vi förutom Max Martin även H&M:s styrelseordförande Karl Johan Persson. LÄS MER: Här är Sveriges mest lönsamma techbolag