Martina Sahl grundade eldstickan under sin föräldraledighet 2017. Affärsidén var att paketera och sälja tändstickor i förpackningar som gör produkten till en inredningsdetalj. I dag säljer bolaget även brandsläckare och brandfiltar. När Breakit skrev om bolaget 2023 hade Eldstickans precis avslutat sitt bästa räkenskapsår någonsin. Omsättningen dubblades från 4,3 miljoner kronor till 8,7 miljoner och vinsten landade på ungefär 1 miljon. Men allt var inte guld och gröna skogar det året. 2023 inleddes även en rättslig strid med jätten Swedish Match (som ägs av den amerikanska tobaksjätten Philip Morris), som äger varumärket Solstickan. Swedish Match anklagar Eldstickan för att medvetet vilja förknippas med Solstickan och menar att det kan vara svårt för konsumenter att hålla isär varumärkena. På måndagen inleds rättegången i Patent- och marknadsdomstolen. Martina Sahl uppger i ett pressmeddelande att hon haft en godkänd varumärkesregistrering sedan 2017 och hon menar att Swedish Match vill få bort henne som konkurrent på en marknad som jätten dominerat under lång tid. “Detta är ett öde jag inte önskar någon. Jag har varit nära att ge upp och skriva under, men inser att det skulle göra mig ännu mer illa. Nu har jag åtminstone chansen att hävda min rätt i domstol”, säger Martina Sahl där. Under det föregående brutna räkenskapsåret, som avslutades sista april 2024, omsatte bolaget bakom Eldstickan, Myynti AB, 4 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på drygt 700.000 kronor. Om Swedish Match skulle vinna rättstvisten tvingas Eldstickan betala ett skadestånd på 1,5 miljoner kronor och varumärket kommer att förbjudas. ”Då går jag i konkurs. Visst kan jag byta namn, men då ska det vara under rättvisa premisser. Jag har redan lagt nästan en miljon kronor på bråket och tappat både i energi och i försäljning”, säger Martina Sahl till Dagens Industri. LÄS MER: Lovisa Worges och Bianca Ingrossos Ani Jewels ska vända – med en klocka