Det handlar om Apotea som framöver kommer att förlita sig helt och hållet på Postnord när det gäller utleveranser från e-handelsapotekets stora lager i Morgongåva. “Genom att köra dygnet runt med eldrivna lastbilar visar vi att det går att möta e-handelns krav på både snabbhet och pålitlighet, på ett hållbart sätt”, säger Erica Haslbrunner på Postnord i det pressmeddelande som Apotea har skickat ut om saken. I och med det nya avtalet blir Einride utsparkat som logistikleverantör åt Apotea, avslöjar Dagens Industri på onsdagen. Samarbetet mellan Einride och Apotea inleddes redan 2022, enligt tidningen. Nu går Einride miste om ett stort kontrakt och värdet på avtalet mellan Postnord och Apotea är värt minst 20 miljoner kronor om året. Relationen mellan Einride och Apotea kommer framöver att utgöras av en enda självkörande lastbil. Den åker runt på Apoteas anläggning i Morgongåva, enligt DI. ”Einride har gjort ett jättebra jobb. Men vi hade en ny upphandling och Postnord har byggt ut sin infrastruktur med elektriska lastbilar, elstolpar och tjänster runtomkring. Vid vår förra upphandling var de inte där”, säger Apoteas vd Pär Svärdson till tidningen. LIGGER I TVIST MED MAERSK Apoteas avhopp är inte det enda. Av årsredovisningen för 2024 framgår att den danska transportjätten Maersk sagt upp avtalet mellan parterna under fjolåret. Avtalet med Maersk tecknades i början av 2022 och då slog Einride på stora trumman. Samarbetet omfattade 300 el-lastbilar. “Det här är en av de största affärerna som gjorts hittills för att göra transporter hållbara”, sa Einrides dåvarande vd Robert Falck i samband med affären. Varför Maersk har sagt upp avtalet är inte känt. Einride har bara gett knapphändiga kommentarer om saken. “Tvisten grundar sig i att Maersk, enligt Einrides uppfattning, utan grund och i strid med avtalsvillkoren har sagt upp ett avtal om tillhandahållande av transporttjänster till Maersk”, skriver Einride som i november inledde en rättslig process mot Maersk i Los Angeles. För att kunna leverera till Maersk hade Einride beställt fordon av kinesiska BYD och Voltera. De har i sin tur krävt ersättning från Einride för påstått avtalsbrott och vidtagit rättsliga åtgärder i USA. EINRIDE TOG IN 1 MILJARD NYLIGEN Apoteas avhopp kommer bara en vecka efter det blivit känt att Einride tagit in nästan 1 miljarder kronor i nytt kapital. Kapitalanskaffningen är en del i förberedelserna inför en notering som kan komma redan under hösten, uppgav en källa till Breakit. Enligt uppgifter övervägs en notering via ett så kallat spac-bolag. Spac står för special purpose acquistion company och innebär att ett befintligt börsbolag (där det inte finns någon verksamhet utan bara kapital) lägger ett bud och det onoterade bolaget på så sätt kan ta en genväg till börsen och slippa en stor del formalia. “Just nu står det och väger mellan en spac eller vanlig notering och något definitivt beslut är inte fattat”, har en källa sagt till Breakit. LÄS MER: 14 svenska techbolag som är redo för exit