I våras började techjätten Google rulla ut sitt så kallade AI Mode i sin sökfunktion i USA, och i natt började den köras ut i ytterligare 40 länder och regioner och på 35 nya språk. Detta ska även inkludera Sverige. AI-funktionen ska, enligt Google, helt förändra hur Google-sökningar fungerar. Användaren ska kunna ställa en fråga i tal, bild till AI-assistenten Gemini, som ska kunna processa allt detta och också kunna ställa relevanta följdfrågor till användaren för att sedan ge bättre svar. AI Mode ska också komma med agentiska funktioner som innebär att AI:n ska kunna hjälpa användaren att hitta produkter som användaren letar efter och handla åt den. Google rullade för ett tag sedan ut AI Overviews och Featured Snippet, som ger användarna av techjättens sökmotor korta AI-sammanfattningar som svar på frågan som ställts. Det här har helt förändrat läget för e-handlare bland annat, då 60 procent av de europeiska Google-sökningarna inte längre leder in till sajt. Folk nöjer sig med sammanfattningen helt enkelt. Här kan du läsa Breakits AI-guide för e-handlare: Guide: E-handeln stöps om av AI – så förbereder du dig på det stora skiftet