Redan i våras skrev vi på Breakit om fenomenet Labubu och i ärlighetens namn hade de nog trendat ett bra tag i sociala medier sen dess. Sedan dess har försäljningen av de små fluffiga dockorna med vassa tänder explodera världen över. Trots det tog det ytterligare nästan två månader innan Fredrik Rinaldo och Merchsweden började sälja dockorna. Men vilken försäljning det har blivit. Sedan början av juli har de sålt Labubus för nästan 5 miljoner kronor. “Jag började se det här i somras så vi jagade rätt på en leverantör”, säger Fredrik Rinaldo. “Sen kom jag hem sent en kväll och la ut det i webbshoppen och la ut två Tiktoks, och det tog fart direkt.” Det har varit två saker som har varit svåra med försäljningen av Labubus, berättar han. Den ena är att det har varit svårt att få tag på dem. Så fort det har släppts nya dockor så köps de upp och det kan vara svårt att att möta efterfrågan. Det andra är att det florerar många fejkade Labubus, alltså små fluffiga monster som alltså inte är vad de utger sig för att vara. I det här fallet har de fått det fyndiga namnet Lafufu. “Men Popmart som tillverkar dem har ett bra system för det. Varje Labubu har ett eget serienummer som man kan dubbelkolla mot deras hemsida. Varför tror du att just det här har blivit så stort? “Det är ju väldigt random vad som blir så här hajpat, men de har varit väldigt duktiga på att bygga runt den så att det kan växa”. Hur svårt är det att förutse när hajpen dör ut? “Det är svårt, vi följer vår statistik väldigt noga och är noggranna med att inte köpa upp för stora lager.”