De tre senaste åren har de varit ett av de största och snabbast växande SaaS-bolagen i Sverige. Men resan dit har varit långt ifrån spikrak för music tech-bolaget Soundtrack, som vill hjälpa handeln att spela musik för kunderna på ett lagligt sätt. Något som grundaren Ola Sars berättar öppenhjärtigt om i ett specialavsnitt av Breakit Podcast. Där får lyssnarna veta mer om affärsidén, den djupa krisen, och hur Soundtrack nu har hittat en vinnande strategi. ”Logiken i vårt erbjudande är att vi hjälper kunderna att göra bättre affärer genom att spela rätt musik på rätt plats, och i rätt tid. Det är ingen tes som vi har uppfunnit utan det har forskningen visat sedan 20-talet när man började med bakgrundsmusik. Men det Soundtrack gör är att vi digitaliserar den här marknaden”, berättar Ola Sars om produkten. SÅ MÅNGA NYA POTENTIELLA KUNDER FÅR SOUNDTRACK – I MÅNADEN Idén är klockren och efterfrågan stor, men Soundtracks strategi att rikta sig mot multinationella bolag visade sig vara ett snedsteg. ”De trycker bara ner priserna och det finns en massa aktörer i den branschen som säljer musik svinbilligt. Vi körde in i väggen och insåg att enterprise-utbyggnaden kostade för mycket.” LYSSNA HÄR: ”Den inneboende efterfrågan på marknaden är gigantisk” I stället svängde Soundtrack om till att fokusera på små och medelstora bolag. Samtidigt fick Ola Sars upp ögonen för PLG – produktledd tillväxt – och där började bitarna falla på plats. I dag testar 6000 nya företag i månaden Soundtracks produkt, endast genom onlineerbjudandet. ”Vi behöver inte övertyga en restaurangägare att spela musik. Vi behöver bara erbjuda en bättre produkt. Alla våra team har fokuserat på det under två år. En modell där kunderna går från gratis testperiod till betalande. Hela bolaget fokuserar på att bygga funktioner som underlättar det.” UNDER SAMTALETS GÅNG FÅR DU OCKSÅ HÖRA MER OM: * Soundtracks ekonomiska vändning och framtidsutsikter ”Vi är i princip kassaflödesneutrala just nu. Jag har 200 miljoner kronor på bankkontot varje månad när jag tittar. Det är klart att jag ska börja investera och gå hårdare på tillväxt nu. Det är ungefär 100 miljoner butiker som är vår adresserbara marknad. Det innebär i monetärt värde cirka 30 till 40 miljarder dollar på årsbasis. Vi är på 100 000 idag. Och vi är en ledande produkt. Ingen har byggt nånting liknande som vi. Ingen har gjort de licenserna som vi har gjort. Det är klart att vi nu borde köra.” * Varför tillväxten ändå kommer att göras med försiktighet ”Gasen i botten nuförtiden är lite annorlunda än vad det var tidigare. Vi ska inte växa oavsett kostnaden. Jag kommer personligen inte tillåta att bolaget sätts i risk igen, att vi kan köra över stupet. Vi har kommit för långt för det, med en omsättning upp mot en halv miljard. Vi är ett väl fungerande bolag, så det är klart att vi inte kommer att spela roulett längre.” * Ola Sars syn på Stockholm som techstad ”Det är en fantastisk stad och ett fantastiskt land vi har just nu. De yngre, teknikdrivna entreprenörerna och ingenjörerna som kommer upp har studerat amerikanska och svenska bolag väldigt noga. De är otroligt pålästa och smarta nog att plugga på om vad som har fungerat förut, och tar med sig de lärdomarna när de bygger egna produkter. Och ingen skäms längre i Sverige över att vara hyperkommersiella, så var det inte riktigt förut.” ”MÅNGA FÖRETAGARE VET FORTFARANDE INTE ATT DET ÄR OLAGLIGT” I avsnittet får lyssnarna även stifta bekantskap med Jan Söderström, Head of Sector Service och IT på Swedbank. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/ace1779804f6276c734e1ae728114e76.jpeg] Jan Söderström, Swedbank. ”Soundtrack verkar inom en otroligt spännande nisch. Att hitta system och teknik för att tillgodose så att musikrättigheterna används på ett lagligt sätt är hela livsnerven i deras verksamhet. De har förvisso redan 500 miljoner i omsättning men en adresserbar marknad på 100 miljoner butiker globalt och 30-40 miljarder dollar i möjliga årliga intäkter. Men jag skulle dock gärna prata mer med Ola för att förstå konkurrenssituationen bättre”, säger Jan Söderström. Soundtrack fokuserar i dag främst på att bygga kundbasen genom PLG, i stället för uppsökande försäljning. Där ser Jan Söderström potential för att bygga upp en mer riktad säljorganisation. ”Att 6000 kunder i månaden knackar på via webben är helt fantastiskt, men de får nog fundera på om det inte finns ett utrymme som bör bearbetas av människor. Han är ju själv inne på att alla företagare inte ens vet om att det är olagligt när de strömmar från Spotify i sina butiker, till exempel.” LYSSNA HÄR: Hela poddavsnittet med Soundtrack-grundaren Ola Sars.