Estrid grundades för cirka sex år sedan av bland andra vd:n Ben Eliass. Bolaget har verkligen fått upp farten och omsatte nästan 900 miljoner kronor under fjolåret efter en tillväxt på 29 procent. “Vår ambition är att vara en av Sveriges stoltaste och mest kreativa varumärkesexporter”, sa Ben Eliass till Breakit i somras. Det bör med andra ord finnas gott om saker att göra på Estrid. Det är mot den bakgrunden Ben Eliass har dragit igång ett nytt företag med den svenska popstjärnan Zara Larsson – underklädesbolaget Main Rose som föddes officiellt på tisdagen. “Det är såklart spännande, men det är ett projekt i ett väldigt tidigt stadie och jag är involverad som arbetande styrelseordförande. Estrid är mitt överlägset största fokus och där lägger jag överlägset mest tid och energi”, svarar han på frågan om hur mycket tid det nya projektet tar i anspråk. I en intervju med Vogue Scandinavia berättade Zara Larsson att hon och Ben Eliass har många gemensamma vänner och att flera av dem tipsade om just Ben Eliass om popstjärnan skulle göra slag i saken och starta bolag. Ben Eliass själv ser själva flera paralleller mellan Estrid och det nya bolaget. Båda säljer fysiska produkter och de kräver “fantastiska varumärken” för att planerna ska gå i lås, såväl på hemmaplan som globalt. Han tror själv att han kommer att kunna återanvända flera erfarenheter från Estrids resa. “Med allt vad det innebär i produkt, brand, marknadsföring men även finans, leveranskedjor och analys är värdefulla oavsett kategori”, säger han. BREAKIT EN DEL AV SPELET Planerna på det nya bolaget blev kända långt tidigare än vad de inblandade hade räknat med. För drygt nio månader sedan hittade Breakit flera pusselbitar som sammantaget pekade i en särskild riktning: Att Zara Larsson skulle sätta igång någon form av klädbolag och att Ben Eliass var inblandad. Den artikeln ingick garanterat inte i kommunikations- och marknadsföringsplanen för Main Rose. “Breakits avslöjande är en del av spelet, det är bara att förhålla sig till”, säger Ben Eliass.