Lunda-bolaget Saveggy, grundat av Arash Fayyazi och Vahid Sohrabpour, vill minska användningen av plast i dagligvaruhandeln. Bolaget har därför tagit fram ett material som ska skydda gurkor på samma sätt som plast, men som är gjort på raps- och havreolja. Tanken är att deras växtbaserade skydd, som sprayas på gurkan, ska skydda grönsaken mot uttorkning och förlänga hållbarheten (vilken plasten gör i dag) samtidigt som att det är bättre för klimatet. När Breakit rapporterade om Saveggy sist hade bolaget precis fått in 20 miljoner kronor i riskkapital från Unconventional Ventures, LRF Ventures, Almi Invest Greentech och flera affärsänglar. Sedan dess har startupen säkrat ytterligare runt 8 miljoner kronor och i maj förra året började började Lidl i ett test erbjuda gurkor handsprayade med Saveggys fejkplast. Men nu kan Breakit rapportera att det växtbaserade skyddet ska skickas ut i större skala. Under en period ska 700 Ica-butiker kunna erbjuda maskinsprayade gurkor och gurka med vanlig plast – för att se vad konsumenterna säger. Även e-handlaren Odlarna.se kommer att leverera gurkor med Saveggys fejkplast. “Efter flera års utvecklingsarbete tar vår innovation äntligen steget hela vägen ut till konsument på bredare front”, säger Arash Fayyazi i ett pressmeddelande. Nästa steg är, enligt bolaget, att fortsätta testa fejkplasten på fler grönsaker än gurkor. Saveggy har sedan starten 2019 inte omsatt någonting. Enligt den senast tillgängliga årsredovisningen landade rörelseförlusten på 4,4 miljoner kronor 2024, vilket kan jämföras med 2 miljoner kronor 2023. Det egna kapitalet uppgick 2024 till drygt 21 miljoner kronor. LÄS MER: Mycorena-grundaren vill få fler att käka svamp – nya Smaqo backas med kapital från Singapore LÄS MER: Brakförlust för H&M-miljardärens foodtech-bolaget Ljusgårda – värderingen slaktad