Förra året gjordes 15 procent av alla köp i den svenska detaljhandeln på nätet – men fram till 2035 väntas e-handelns andel vara mellan 24 och 29 procent, enligt en ny rapport från svensk handel. “Det är inte förvånande att e-handeln fortsätter att utvecklas och blir en allt viktigare del av den svenska handeln. Men det betyder inte att den fysiska butikens roll minskar”, säger Svensk Handels vd Sofia Larsen i ett pressmeddelande. Rapporten visar dock även ett “direkt hot” mot svenska företag, skriver branschorganisationen. Var femte svensk mellan 20 och 69 år handlade från Temu eller Shein – varje månad. Mest är det kvinnor som handlar från de kinesiska jättarna. “Svensk Handel välkomnar konkurrens, men den måste ske på lika villkor. Vi har under flera års tid påtalat riskerna med att låta kinesiska onlinegiganter spela enligt helt andra regler än svenska företag. Om ingenting görs är vi oroliga för att företag tvingas lägga ner, arbetstillfällen går förlorade och att våra städer blir lidande. Det borde ligga i våra folkvalda politikers intresse att agera resolut i frågan, säger Sofia Larsen. LÄS MER: Breakits största e-handelsrapport någonsin – Sveriges 82 mest lönsamma e-handlare (ägare, siffror och unika analyser)