Förra året handlade svenskarna för 160 miljarder kronor på nätet – ett lyft med 11 procent från året innan, enligt Svensk Handel. Under 2025 har utvecklingen skilt sig mellan olika månader. I maj rasade e-handeln med 24 procent, medan augusti överträffade mätningarna, vilket Breakit berättar om i årets upplaga av E-handelsrapporten. En av entreprenörerna som har tagit sig an branschen är Malin Glemme, grundare av Layered. E-handlaren, som säljer mattor och inredning, ökade försäljningen med 22 procent i fjol, vilket Breakit kunde berätta tidigare i år. Omsättningen klättrade därmed till 70 miljoner kronor och rörelseresultatet före avskrivningar (ebitda) uppgick till 6 miljoner kronor. Nyckelmarknaderna USA och England utmärkte sig lite extra sätt till tillväxt, berättade Malin Glemme då. STÖTTADES AV EX-MANNEN Under Breakits E-com Day, som gick av stapeln i onsdags, berättar entreprenören från scenen om bolagets resa. När hon får frågan om hur hon har lyckats växa bolagets årsomsättning till 70 miljoner utan att ta in riskkapital svarar hon kort och konkret: “Jag har en generös ex-man”, säger hon med glimten i ögat. Hon tillägger senare under tiden på scenen att det handlar om “några miljoner” och att han (hennes före detta, redaktionens anm.) har det som en innestående långfristig skuld. När Breakit kontaktar grundaren efter scenframträdande berättar hon att uppstarten även finansierades av hennes egna sparpengar samt ett mindre lån från familjen, som nu har betalats tillbaka. Grundaren konstaterar även att bolaget från första början jobbat hårt med kassaflödet. “Vi har superbra betalningsvillkor från våra leverantörer, vilket gör att vi oftast hinner sälja en matta innan det faktiskt är dags att betala leverantören.” Hon berättar även om drivkraften bakom bolagets lönsamhet. “I grunden är det en stark produkt med en fungerande kalkyl. I början var det lite att tuta och köra och se var vi landade. Och vi landade inte alltid jättebra.” Nu lägger bolaget mycket tid på att sätta en genomarbetad och realistisk budget. VILL SKAPA TROVÄRDIGHET Layered har i huvudsak mycket tillväxt från vissa länder, konstaterar Malin Glemme. I och med att makroklimatet just nu är vad hon beskriver som utmanande fokuserar bolaget på marknader som “verkligen fungerar” för verksamheten. I fråga om att synas utåt berättar hon att bolaget försöker att vara med i designpress och på event för branschpersoner eller influencers. “Det ger effekt och trovärdighet.” “Om du ska köpa en matta för 10.000 (kronor, redaktionens anm.) så behöver du mer än en ad som man kan köpa på Instagram.” Läs mer: Så mycket betalar e-handlarna sina anställda – här är hela listan Läs mer: RAPPORT: Vår största e-handelsrapport någonsin – Sveriges 82 mest lönsamma e-handlare (ägare, siffror och unika analyser)