Ska vi ta hobbyverksamheten Västerbottenssåpa och satsa – eller är det dags att bara lägga ner bolaget? “Do or die”-frågan gnagde hos entreprenörerna Sara och Magnus Idenfors i Vilhelmina i södra Lappland. De beslutade sig för att produkten var värd att betta på. Och tur var väl det. Västerbottenssåpa har gjort en otrolig resa. I fjol omsatte de 60 miljoner kronor med en vinstmarginal på 20 procent. I år dubblar de intäkterna. I veckan vann bolaget pris som Årets E-com Sustainable Journey på Breakits E-com Day. Utmärkelsen går till ett e-handelsbolag som aktivt arbetar för att minska sitt klimatavtryck och där hållbarhet genomsyrar hela verksamheten. ETT 100-ÅRIGT RECEPT Historien går tillbaka 100 år och börjar med Sara Idenfors gammelfarmor Fredrika som bodde på en gård utanför Vilhelmina. Istället för att slänga fettet från fåren som inte gick att använda till matlagning, beslutade hon sig för att koka såpa på det. LÄS MER: RAPPORT: Vår största e-handelsrapport någonsin – Sveriges 82 mest lönsamma e-handlare (ägare, siffror och unika analyser) När Sara Idenfors och hennes familj tog över Hotell Wilhelmina 2006 så ville de använda gammelfarmorns recept för att skapa cirkularitet. Det visade sig att morfadern hade sparat lapparna och tog fram en lösning där frityroljan som blev över efter matlagningen på hotellet kunde tas tillvara på och göras om till såpa. Genom att koka såpa till hotellet behövde man aldrig köpa in städprodukter. När familjen sålde hotellet 2012 var Sara Idenfors inte redo att släppa såpan. “Efter mycket funderande och många affärsplaner fortsatte vi koka såpa på hobbynivå. Det fortsatte i tio år. Men det kom en punkt då vi kände att det inte bara kan vara en rolig hobby längre. Vi ville fortsätta i större skala”, berättar Sara Idenfors. LÄS MER: ANALYS: Sveriges mest lönsamma e-handelsbolag – här är nycklarna bakom Utan vare sig lån eller riskkapital så köpte de en bit mark i Vilhelmina och började förverkliga sin dröm. “Vi började plöja ner träd, gjuta en betongplatta och köpa in maskiner. Vi byggde en fabrik.” Man var övertygad om att systemet fungerade. “Såpan gick att sälja via e-handel, produkten är bra, folk tycker om den. Men vi kunde inte mäkta med att göra allt själva, och behövde någon som marknadsförde produkten.” E-handelsprofilen Fedja Porobic, som driver e-handelsbyrån Porobic Group, blev delägare 2022 och började med en rebrand för att e-handelsanpassa produkten. Man fixade ny hemsida och prissättning och lanserade “på nytt” i februari 2023. Då small det till. Västerbottenssåpa är idag en trend i sociala medier. “Det Fedjas team har gjort har tagits emot väldigt väl. De portionerar ut vad de anser är lagom mängder innehåll på rätt plats vid rätt tillfälle.” Några exempel på hur de möter sin publik på Instagram och Facebook: de har haft livesändningar där de avslöjat produkter som ska lanseras, de utbildar med hjälp av olika filmer (exempelvis höststädguider och hur man får bort svarta fläckar i duschen), och anordnar tävlingar där följarna kan vinna årsförbrukningar av tvättmedel. I flera videos dyker Sara Idenfors själv upp. “Enligt mig är bra marknadsföring något som känns i magen, man stannar till och vill ha mer. Det kan vara inspirerande och utbildande eller engagerande innehåll, helst i kombination, för då berörs människor på riktigt”, säger Fedja Porobic och fortsätter: “Problemet med annonsering idag är att alltför många ägnar sig åt att pusha ut rabatter, kampanjer, erbjudanden eller nyheter utan att tänka på slutkund.” Det som har blivit tydligt i Västerbottenssåpas sociala medier är att äkthet slår kamerakvalitet och studiofilmning. “När folk får hänga med bakom kulisserna och se Sara städa ett badrum eller koka såpa så stannar de upp, tittar klart och känner att de fått något tillbaka.” Sara, hur mycket pengar lägger ni på marknadsföring via sociala medier? “Oj, det är mycket! Miljon efter miljon men aldrig på ett sätt som inte är lönsamt”, säger Sara Idenfors. Bolaget har också synts väldigt mycket i media det senaste året. Hur känns det, att ni fått mycket PR? “Det är ju väldigt roligt. Vi har varit och är så upptagna med att jobba att vi inte hunnit med något PR-arbete och därför är det extra roligt när media hittar oss”, säger hon. UTVECKLAT REFILLSYSTEM All såpa som tillverkas kommer, likt som tiden med Hotell Wilhelmina, från restaurangkök. Men det har inte varit en enkel knut att lösa och Sara Idenfors har fått ta hjälp av jurister för att förstå hur man kan göra. Restaurangerna ger idag sin frityrolja till Västerbottenssåpa och får såpa i retur. Det här har hittills fungerat bra och restaurangerna har anslutit sig till systemet. “Ju mer såpa vi säljer desto fler restauranger ansluter sig. Men de blir mer måna om att själva ha ett kretslopp och göra så bra val som möjligt. Det är inte längre lika svårt som i början att få andra att ansluta sig.” Västerbottenssåpa skickar idag färdigblandad såpa i dunkar, vilket kan låta jobbigt och kostsamt för e-handel, men Sara Idenfors menar att bolag som Bygghemma också skickar stora paket och det fungerar ju. Dessutom har de efterhand utvecklat refiller. “När vi tog fram vårt refillsystem var det en gamechanger. Då drar vi ner såpan till koncentrat och sen fyller kunderna själva på med vatten hemma. Men dessa säljs i 30 ml-flaska – om man ska rengöra grövre smuts som trall behöver vi fortfarande skicka dunkar.” SAMARBETE MED PÄR SVÄRDSON Ett glädjebesked för Västerbottenssåpa är att de tidigare i år godkändes för två ISO-certifieringar, vilket innebär att de kan kvalitetssäkra produkten på ett annat sätt. Det gör att fältet nu öppnas för återförsäljare. “Det är ett naturligt steg att finnas i butikshyllorna”, säger Sara Idenfors, utan att specificera var de kommer dyka upp. För att öka takten har de köpt in nya maskiner. “Jag har åkt runt hela våren och tittat på maskiner och lärt mig allt om lean production och automationer. De maskiner vi har idag är rätt avancerade, men det är för mycket manuella moment mellan stationerna. Så vi har köpt in robotar som kommer att installeras i slutet av året och början av 2026.” En utmaning för Västerbottenssåpa är att eftersom de tillverkar, packar och skickar paketen från Vilhelmina så kan det ta ett par dagar för ett paket att nå exempelvis Skåne. Det håller inte när de växer. Nu har bolaget signat ett avtal kring att samarbeta om distribution med Pär Svärdson i Morgongåva. Västerbottenssåpa kommer vara en del av Apoteas företagspark, varifrån de ska skicka paket. “Vi tänkte vem är best in class? Det är ju Pär Svärdson. Låt oss skicka paketen från Morgongåva”, säger Fedja Porobic. Sara Idenfors: “Det här innebär smidigare och snabbare distribution över hela landet.” Finns planer på en expansion för produkten? “Ja, i slutet på det här året.” Vilka länder är intressanta och hur ska det göras? “Det måste jag få återkomma med men alla våra grannländer har ju en fin tradition av att städa med såpa och vet hur det fungerar.” Idag sysselsätter Västerbottenssåpa drygt 30 personer på fabriken i Vilhelmina. “Ju mer vi säljer desto mer anställer vi. Under högsäsong, till exempel när trallen ska rengöras, har vi många fler. Då jobbar skolungdomar och pensionärer extra.” När Sara Idenfors nu tittar tillbaka på vad de har byggt kan hon tillåta sig själv att vara stolt. “Man kan nog inte kalla det vi håller på med för en hajp. Jag ätter stor tilltro till vårt övergripande mål att driva på utvecklingen från linjär till cirkulär ekonomi. Någon måste visa att det är lönsamt att vara cirkulär och hållbar annars kommer vi aldrig att nå klimatmålen.” Har det varit tufft? “Vi har bara kört på. Aldrig jobbat bara åtta timmar per dag och aldrig varit lediga. När folk frågar hur mycket jag jobbar så säger jag ‘100 procent av det jag orkar’. Jag känner en ödmjukhet över att vi har kommit hit.” Vad händer om en megaaktör som, säg Orkla, skulle komma och lägga ett bud på bolaget? Säljer ni? “Om Orkla vill prata med oss så ska vi bjuda på palt här i Vilhelmina. Riktig västerbottnisk fläskpalt med lingon och sirap och så får vi se vad som händer efter det.” LÄS MER: Här är Revenue Rockets 2025 – 27 stekheta uppstickare