Patrik Rees tar upp sin mobil och visar upp bilden på skärmen. Den visar en skrämd liten guldfisk fast med en stor, fet hajfena på ryggen. Rubriken: “Mindset is everything”. “Jag kommer tillbaka till detta hela tiden – för mig handlar det om att skapa ett mindset där jag vågar att göra saker”, säger Patrik Rees och fortsätter: “I skolan var jag verkligen ingen stjärna. Jag hade dyslexi och var en ganska rastlös själ. Men jag hittade andra områden där jag vågade ta plats”. För Patrik Rees blev entreprenörskapet den arena där han kunde växa som människa. Redan som barn började han sälja julgranar, golfbollar (som han hittade på golfbanan) och tidningar. 2005 blev han entreprenör på riktigt och drog igång Bygghemma som idag är det börsnoterade miljardbolaget BHG. VILL GE UNGA RÅG I RYGGEN Patrik Rees hoppade av sin operativa roll på Bygghemma 2015 men är fortfarande en stor ägare. Idag är han en av Sveriges flitigaste e-handelsinvesterare där snusbolaget Haypp är den mest framgångsrikaste. Här kom han in som delägare då bolaget omsatte 20 miljoner kronor och nu är Haypp börsnoterat med ett marknadsvärde på nästan 5 miljarder kronor. Parallellt med sin investeringsverksamhet har Patrik Rees som 57-åring börjat etablera sig på de ungas favoritplattform – Tiktok. “Ursprunget till den här satsningen går egentligen tillbaka till min egen barndom. Det är många som är rastlösa med sjukt stor potential men som kanske inte riktigt vågar. Kan jag ge några av dem råg i ryggen att satsa så har jag lyckats”, säger Patrik Rees. Hans egen entreprenörsresa och erfarenheterna därifrån är den röda tråden i hans inlägg på Tiktok. Med rubriker som “Hur jag startade ett miljardbolag”, “Om jag skulle börja om”, “Ska jag låna eller ta in investerare” och “Rädslan att misslyckas” har Patrik Rees fått 100.000-tals tittare på sin kanal. LADDAR FÖR NÄSTA NIVÅ Han förbereder sig en hel del inför varje filminspelning och tar hjälp av proffs: “Vi har ett redaktionsmöte varje vecka, jag och mina två medarbetare Sanna Thurdin och Catrine Aring, där vi sätter ämne och manus. Sedan spelar jag in själv och sedan får man se om det tar fart”, säger Patrik Rees. De har bestämt att i första läget köra på fram till jul och sedan utvärdera en fortsättning. Men Patrik Rees verkar redan inställd på att rulla vidare med projektet in i 2026: “Ja, som det känns nu så fortsätter vi absolut”, säger Patrik Rees som också har planer på att utveckla konceptet: “Det skulle vara kul att göra en variant på Draknästet där jag avsätter kanske 3 miljoner över en treårsperiod. Sedan skulle jag kunna gå in med 100.000 kronor i 10 bolag första året. Säg att två av bolagen lyfter så kan jag gå in med mer kapital”, säger Patrik Rees. Han ser framför sig att entreprenörer får pitcha och att tittarna kan följa deras bolagsbygge i inlägg på Tiktok. “Jag har inte landat i de exakta formerna men det vore otroligt roligt att få vara med och hjälpa unga entreprenörer på ett sånt här sätt”, säger Patrik Rees. Vad tycker dina barn om din Tiktok-satsning? “I början tyckte mina barn att det var pinsamt men nu har många av deras kompisar börjat följa mig”, säger Patrik Rees med ett skratt. LÄS MER: Stor guide: Så går du viralt på Tiktok – hetaste tipsen (alla kan nå stjärnstatus!) LÄS MER: 22-åringens succé – säljer godis för 20 miljoner i USA: “Explosionsartad”