På torsdagen blev det officiellt: Breakit kan vinna pris på Tidskriftsgalan i oktober i kategorin Årets Kommersiella Kampanj med greppet Exitresan med Swedbank. I samband med att Breakit själva genomgår en exitprocess – där mediekoncernen Bonnier köpt en tredjedel av företaget med en köpoption på resten efter 2025 – valde Breakit att genomföra bolagets kanske största, och mest unika, redaktionella och kommersiella satsning någonsin: Exitresan. "Att göra en exit är något som många i Breakits målgrupp av entreprenörer och beslutsfattare på tech- och tillväxtbolag antingen drömt om, gått igenom eller funderat på hur det går till. När Breakit som bolag själva befinner sig i just en sådan process var det självklart att göra journalistik, innehåll och koncept av det", säger Jon Mauno Pettersson, chefredaktör och vd. I den redaktionella delen av satsningen gav Breakits grundare en unik inblick inifrån deras egen exit-resa i flera djupgående, transparenta och förnyande reportage, där Breakit tog fram en grafisk profil på sajt och i sociala medier som gjorde ett tydligt avtryck. Detta gjordes parallellt med kommersiellt- och extremt målgruppsnära innehåll i alla våra kanaler tillsammans med Swedbank. Annonsamarbetet kopplades även ihop med ett exklusivt event för målgruppen, Exit Forum med Swedbank som huvudpartner. Det resulterade i vår mest framgångsrika, autentiska, målgruppsnära och ambitiösa kampanj någonsin, där Swedbank och Breakit tillsammans såg till att skapa värde för målgruppen med Breakit, Breakits grundare och Breakits exit som aktualitet och case. “Den kommersiella satsningen med Exitresan är en av våra mest omfattande någonsin. Tillsammans med vår partner Swedbank nådde vi målgruppen genom alla olika kanaler – i alla olika steg av resan och levererade otroligt högt i varje del. Att satsningen ligger helt i linje med Breakits kärna gjorde det hela såklart ännu bättre”, säger Malin Karlunden, försäljnings- och leveranschef. Hon fortsätter: “Vi är otroligt stolta över det här och såklart jätteglada för att ha blivit nominerade till Årets Kommersiella Kampanj. Att vi också får göra det med vår största partner Swedbank är fantastiskt! När vi presenterade den redaktionella satsningen med Exitresan och hur vi kommersiellt kunde bygga Swedbanks Private Banking i kommunikationen kring det så blev det en fullträff.” Breakit har chans att kamma hem priset för Årets Kommersiella Kampanj på Tidskriftsgalan som äger rum den 22 oktober. Juryns motivering lyder: “Att våga vara transparent är en styrka i dagens komplexa samhälle. Att läsarna på nära håll fick följa med grundarnas största resa till exit visar på just detta. Kampanjen gjordes dessutom tillsammans med en kund som på det mest naturliga sätt är en del i sammanhanget. Genomarbetat och med smart användande av sina egna kanaler. Det kändes helt enkelt som en perfect match i sammanhanget vilket skapade en genuin kampanj med starka resultat.”