Lite mer än ett år har passerat sedan Mylla, som tagit fram en digital marknadsplats där matproducenter kan sälja sina varor direkt till konsumenter, nämndes i Breakits spalter. Då stod det klart att bolaget tog in 7 miljoner kronor i färskt kapital. Riskkapitalbolaget Backing Minds, grundat av Sara Wimmercranz och Susanne Najafi, klev in med omkring hälften av kapitalet, medan Planet Zero samt befintliga ägare backade upp med resten. Nu fyller Mylla på kassan igen. Den här gången med nästan 9 miljoner kronor genom crowdfunding, enligt ett pressmeddelande. Över 870 personer deltog och blev alltså delägare i Mylla. Planen var att ta in 8 miljoner, men till slut blev det alltså mer än så. Syftet med kapitalanskaffningen: fortsätta försöka göra vägen från producent till konsument kortare och skapa ett alternativ till de stora livsmedelsjättarna genom delägarskap. “Vi valde att inte använda någon extern crowdfundingplattform utan byggde en egen lösning och vände oss direkt till vårt community. Att rundan blev övertecknad visar både styrkan i vår modell och att vi har ett stort förtroende på marknaden”, skriver Jens Thulin, bolagets grundare och vd, i en kommentar. “Den breda ägarbasen stärker bolagets uppdrag, inte bara finansiellt utan också kommersiellt genom hundratals nya ambassadörer som både handlar och sprider Myllas vision”, skriver han. Företaget, som är baserat i Skåne, slog igenom bruset under 2023 då grundaren pitchade i SVT:s entreprenörsprogram Draknästet. Mer om hur det gick finns att läsa om här. Förra året uppgick bolagets nettoomsättning till 11,2 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 6 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023 då nettoomsättningen landade på 11,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 10,6 miljoner kronor. Läs mer: Sprängde miljardvallen men tvingades till sparpaket – fortsatt tufft för Matsmart Läs mer: Tv-profilen Lotta Lundgren blir entreprenör – nu går e-handeln Häxkraft live