“Jag har alltid varit en väldigt kreativ person som älskar att kladda med färg och skapa.” När Breakit når konstnären och entreprenören Sabina von Essen per telefon befinner hon sig i sitt hem i Stockholm. Hon är kanske inte den typiska profilen som brukar nämnas i Breakits spalter, men nog kan hon kallas bolagsbyggare, som i tillägg har fått fart på sin verksamhet med hjälp av tech. “Det är via mina sociala kanaler som jag säljer allt jag gör världen över”, berättar Sabina von Essen, som idag har 353.000 följare på Instagram och nästan 59.000 på Tiktok. Under räkenskapsåret som sträckte sig från första juni 2023 till sista juli 2024 uppgick nettoomsättningen i Vonessendesign AB till 5,3 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 2,6 miljoner kronor. Det kan jämföras med samma period året innan, då nettoomsättningen landade på 4,4 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 1,1 miljoner kronor. Under det senaste räkenskapsåret, som sträckte sig från andra halvan av 2024 och genom första halvan av 2025, tilltog både försäljningen och vinsten. Siffrorna är ännu inte publika, men enligt konstnärens utsago ökade nettoomsättningen till 8,5 miljoner kronor och rörelseresultatet till 3,5 miljoner kronor. En betydande del av rörelseresultatet återinvesteras i global marknadsföring för att nå nya marknader och nya kunder globalt, berättar hon. Men att bli konstnär och entreprenör var egentligen inte planen. KONSTEN BLEV RÄDDNINGEN Sabina von Essen skulle göra karriär som civilingenjör och har sedan tidigare en master från KTH. Efter att ha tagit sig igenom tre år av studier, med två år kvar till examen, märkte hon av de första tecknen på utbrändhet. “Jag kände väldigt mycket stress, ångest och fick ofta panikattacker. Det var väldigt tufft.” Utöver studierna var hon dessutom en del av styrelsen för KTH:s kvinnliga nätverk och var medgrundare till Memoar, en startup som genom AR, står för augmented reality, alltså förstärkt verklighet, utvecklade ett verktyg för att hjälpa dementa. “Jag var i desperat behov av något som faktiskt hjälpte. Jag kunde inte sova och jag var uppe på nätterna med fruktansvärd hjärtklappning. Efter ett tag trodde jag att jag höll på att bli galen. Jag kände mig inte som en normal människa. Och då var det som att konsten kom in i mitt liv som en terapiform.” Det var inte första gången konsten hade hjälpt henne att hantera vad hon kallar för ett inre mörker. När hon bara var tio år gammal gick hennes mamma bort. Konsten blev räddningen när sorgen var som värst. Men det var alltså först i vuxen ålder, år 2018, som konsten kom och räddade henne igen. Inte lång tid därefter bestämde hon sig för att satsa helhjärtat. Snart laddade hon upp den första målningen på Blocket, med en prislapp på 500 kronor. Den såldes direkt. I samma veva startade hon kontot på Instagram. Ett halvår senare invigde hon sin första utställning på ett galleri i Stockholm. “Det lärde mig mycket om den traditionella konstmarknaden, hur utställningar går till och hur man prissätter. En gallerist sa till mig att en stark indikation på att man ska höja priserna är om man säljer ut 40 procent av en utställning. Vilket jag då hade gjort.” “Jag tror att det inte bara är konsten som tilltalar följarna, utan för att jag också berättar om de trauman jag har upplevt. För två år sedan hade jag omkring 60.000 följare på Instagram, och efter det tog det verkligen fart när jag inte längre bara la ut stillbilder på konsten, utan även bilder på mig tillsammans med konst och rörligt material.” Det är inte bara på kontot skapat för konsten som följarantalet har rusat, berättar hon. För ett par år sedan skapade hon ett konto på plattformen för sina två labradorer, som idag följas av 541.000 användare. I årsredovisningen nämns den utmanande konjunkturen. Hur har bolaget känt av det ekonomiska läget? “Jag har två olika kundgrupper. Den ena är de som köper prints, det vill säga konst tryckt på högkvalitativt papper som man ramar in. Bland den kundgruppen har jag märkt av en mindre köpkraft.” “Den andra delen, som köper originalmålningar eller är intresserade av beställningsjobb, är inte lika konjunkturkänsliga. Jag har aldrig sålt så många originalmålningar som jag gjorde i våras.” SÄLJER TILL GOLFPROFFS OCH KUNGLIGHETER Kunderna, i båda delarna av målgruppen, finns främst utomlands, berättar hon. Och vissa av kunderna heter duga. Mansour bin Zayed Al-Nahyan, eller Sheikh Mansour som han också kallas, tillika en del av den regerande kungafamiljen i Förenade arabemiraten, landets vice president och ägare till fotbollsklubben Manchester City, tog kontakt under sommaren förra året, enligt Sabina von Essen. “Hans assistent hade sett ett av mina klipp på Tiktok, som blivit viralt, och Mansour hoppades att få beställa en målning av en arabisk häst”, berättar hon och tillägger att hon först trodde att det var en bedragare som bara uppgav kunglighetens namn. “Vi hade flera digitala möten och flögs därefter ned till Abu Dhabi för att träffas. Vi flögs ned igen för att leverera tavlan när den var klar.” Prislappen på målningen: 600.000 kronor. I flera delar av världen anses Förenade Arabemiraten vara kontroversiellt, bland annat för landets auktoritära styre och rykten om brott mot mänskliga rättigheter. Hur ställde du dig till det när du fick frågan om att göra målningen? “Jag är medveten om landets kontroversiella rykte. När jag fick förfrågan ställde jag mig själv frågan om man ska bojkotta hela Arabemiraten på grund av deras styre, eller om man ska se individen som en separat person”, säger Sabina von Essen. “Jag valde att göra en noggrann due diligence och säkerställde att personen inte var kopplad till något direkt felaktigt eller oetiskt. Hade det varit någon med en tydlig koppling till brott eller sanktioner, skulle jag inte ha gått vidare. Jag närmar mig detta med stor ödmjukhet och ser det som en möjlighet att också inspirera och berika honom med mina tankar och ideologier som driven kvinnlig entreprenör.” En annan högprofilerad kund som nyligen lagt en beställning är den spanska proffsgolfaren Jon Rahm, enligt von Essen. Till hösten tar hon nästa steg för att accelerera tillväxten ännu mer. I oktober slås portarna upp till hennes första amerikanska utställning i metropolen New York. Entreprenören beskriver det som en milstolpe. “Med många stora profiler närvarande blir det en unik händelse som positionerar mig på en helt annan nivå, både för min konst som investering och för mitt namn.” Läs mer: Podd, underkläder och sexleksaker – så går det för influencern Lovisa “Lojsan" Wallin Läs mer: Levt halva sitt liv som influencer – nytt rekordår för Kenza Zouiten