Techjättarnas AI-shoppingagenter kommer snart till Sverige. Snart kommer konsumenterna att kunna genomföra köp direkt i plattformar som OpenAI:s Operator och Google AI Mode. Genom ett samarbete med Visa kommer man kunna skriva in sina kortuppgifter och shoppa utan att lämna agenten. Det här kan innebära att trafiken till e-handelssajter halveras – och gör att hela spelplanen för e-handeln förändras. Förmodligen är det därför det är så svårt att få någon att ställa upp på den här intervjun. När Breakit i samarbete med flera SEO/AI-experter inledde jakten på ett bolag som redan nu har sett en tydlig försäljningsökning i AI-agenten ChatGPT var det lättare sagt än gjort. Många av de större bolagen tackade nej på grund av sekretess och konkurrensskäl. “Det i sig säger en del om hur känsligt och konkurrensutsatt området är just nu”, säger en av experterna. Bolag i framkant och som idag hämtar mycket trafik från sökordsoptimering har under en tid förberett sig på skiftet. Detta genom att bygga om sin SEO för att anpassa sig till AI-söket, så kallad AISEO-analys. LÄS MER: Guide: E-handeln stöps om av AI – så förbereder du dig på det stora skiftet En av de som kan dela med sig är Riddermark Bil, Sveriges största återförsäljare av begagnade bilar, som omsatte 10,2 miljarder kronor i fjol. Bolaget påbörjade sin AISEO-analys för ett år sedan. “Vi har arbetat målmedvetet med SEO väldigt länge och stod därför på en stabil grund när AI-söket tog fart. Vi vill ligga steget före så att kunden alltid får relevant information oavsett vilken kanal det är i”, säger Gustav Thuman, som är marknads- och kommunikationschef på Riddermark Bil. Majoriteten av trafiken kommer fortfarande från traditionell SEO, men andelen AI-sök växer snabbt (och detta går ju hand i hand idag). Det är både ChatGPT och Google Overview som drar kunder. Bilhandlaren vill inte dela med sig exakt hur mycket de sålt genom ChatGPT, men menar att resultaten är väldigt bra. “AI-söket har gett oss många exponeringar. Vår sajt har synts en halv miljon gånger i AI-svar hos exempelvis Gemini, ChatGPT och Perplexity. Och trenden pekar uppåt.” Och hur stor del av försäljningen kan härledas hit? “Vi vill inte dela siffror på grund av sekretess, men vi kan se att AI-söktjänsterna har haft en tydlig positiv effekt på vår försäljning. Leadsen som kommer in till sajt är väldigt varma – kunderna är ofta redo att ta beslut snabbare än andra.” Slaget om bilköparen på nätet är extremt – du tävlar dels med andra bilfirmor och ägare på Blocket och dels med andra specialisthandlare som Bilweb, Wayke och Autouncle. Konkurrenterna lägger stora summor på att komma högt upp i Google-sök och nu optimerar alla för AI. Det är en tuff match. "TUFF KONKURRENS" Vad är det då som drar mest hos Riddermark Bil? Frågor kopplade till de bilmärken och områden bolaget fokuserar på ger mest relevant trafik”, säger Gustav Thuman. “Även guider och artiklar som svarar på konkreta frågor går bra. Produktsidor presterar också starkt, men de måste då matcha en tydlig sökfråga.” Typiska frågor som leder in till Riddermark Bil är: * "Vilka bilhandlare har bäst betyg?" * "Behöver köpa en begagnad transportbil” * "Vart säljer jag min begagnade bil till bäst pris?" Men när man söker efter en specifik bil som finns på Riddermark Bils hemsida idag, så är det inte Riddermark Bil som dyker upp. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/a8bd41d059f45113899aa141016b4077.jpeg] Gustav Thuman: “Vi har framför allt tryckt på begagnat, och den bilen du sökte efter är ny. Så därför prioriteras nytillverkade bilar i svaret. Vi dyker upp i frågor i stil med ‘var köper jag en begagnad + bil’.” På efterföljande fråga dyker Riddermark upp. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/435aa4adaf02d936ec9d1009368bf661.jpeg] Den här enorma konkurrensen, hur tänker ni kring den? Håller ni koll på vilka frågor som leder in till konkurrenterna? “Konkurrensen är tuff, särskilt eftersom AI-chattarna ofta lyfter marknadsplatserna först. Men vi ser ju att vi ofta hamnar i topp bland aktörerna.” Hur tänker ni framåt kring att vi kommer kunna genomföra köpet direkt i AI-agenterna? “Vi känner oss ändå rätt trygga med det då vi jobbar med bra partners som ligger i framkant här. Men i slutändan handlar det inte om tekniken i sig, utan om kunden. Om vi kan skapa tydlighet och enkelhet i kundresan så spelar det mindre roll om köpet sker via en AI-assistent, via vår sajt eller i en fysisk bilhall”, avslutar Gustav Thuman. Missa inte vår guide kring shopping i AI-agenterna – som snart kommer till Sverige. Läs den här.