Samtliga aktier i det hajpade svenska AI-bolaget Sana slukas av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar, motsvarande ungefär 10 miljarder kronor, uppger Workday i ett pressmeddelande. I ett inlägg på Linkedin kommenterar Sanas grundare och vd Joel Hellermark, som äger omkring 22 procent av bolaget, försäljningen såhär: "Sana kommer att fortsätta utveckla Sana Agents och Sana Learn – men nu i ännu snabbare takt och i större skala. Jag kommer att fortsätta leda vårt fantastiska team." Han fortsätter: "Under de senaste månaderna har vi haft förmånen att lära känna Workdays ledning. De är briljanta, vänliga och hungriga på att vinna." DUBBLAD VÄRDERING SEDAN FÖRRA RUNDAN Sana har sedan starten 2016 fått in över 1 miljard kronor i riskkapital. I den senaste rundan fick bolaget in 500 miljoner kronor och värderades då till 5,2 miljarder. I början av augusti uppgav Joel Hellermark för Dagens Industri att Sana, sedan den senaste rundan, vuxit mer än fyra gånger. I samma intervju sa han att en ny kapitalrunda kunde bli aktuell inom tolv månader, till en "betydligt högre värdering". Köparen Workday har en SaaS-plattform för hantering av ekonomi och personal och är en jätte inom så kallad HR-tech. Bolagets plattform används av över 11.000 organisationer globalt, enligt bolaget. Affären kommer, enligt pressmeddelandet, att slutföras under Workdays fjärde kvartal 2026, som avslutas i januari nästa år. "Detta kommer att göra Workday till den nya huvudentrén till arbetslivet, med en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som öppnar upp för oöverträffade AI-möjligheter på arbetsplatsen", säger Workdays produkt- och teknikchef Gerrit Kazmaier i pressmeddelandet. GRUNDAREN: "HANDLAR OM ATT VINNA" Försäljningen gör det möjligt för Sana att accelera för att nå målet om en miljard användare snabbare, säger Joel Hellermark till DI på tisdagseftermiddagen. Sana kommer, enligt Joel Hellermark, att finnas kvar som ett eget varumärke – med honom själv som vd och med huvudkontor i Stockholm. Han har inga planer på att lämna, säger han till tidningen. "Nej, jag har aldrig haft mer energi – det här handlar om att vinna. För att vinna AI i dag behöver du distribution. Workdays vd övertygade mig om att vi kan vinna globalt tillsammans med hjälp av deras distribution", säger Joel Hellermark till DI. LÄS MER: Oväntat och tråkigt att Sana säljs – men kanske logiskt (och bra på sikt?) LÄS MER: Här är ägarna som gör ett klipp på Sana – “Lite sentimentalt”