I slutet av augusti gick Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar ut med att hon, tillsammans med kollegorna Carl Grape och Frida Olheden, ska rulla ut en ny medietjänst för kvinnor. Irena Pozar och Frida Olheden ska ansvara för den nya tjänstens innehåll och Carl Grape blir teknikansvarig. Alla tre har lång erfarenhet inom den svenska mediesektorn. Nu kan Breakit avslöja att tjänsten, som ska lanseras i oktober, går under namnet Hint – hur den ska fungera och (typ) vad som ska hända med Veckorevyn. VILL SKAPA ETT NYTT NYHETSBETEENDE Namnet Hint valdes, enligt Irena Pozar, eftersom det är internationellt gångbart och för det fick flest röster av en testgrupp bestående av trions nära vänner. Huvudprodukten blir en så kallad inboxtjänst som i ton och språk riktar sig mot nyhetsundvikande kvinnor som är mellan 20 och 45 år. En grupp som många nyhetsmedier har svårt att nå och som, enligt Irena Pozar, i olika studier uppger sig undvika nyheter – trots att de egentligen är intresserade. “En anledning är att man inte har förtroende för medier, en annan är att man mår dåligt av att läsa nyheter och en annan är att man är helt överväldigad av informationsflödet i dag”, säger hon. Det dagliga nyhetsbrevet (med tre toppnyheter tillsammans med mer lättsamma nyheter och shoppingtips) ska prenumeranterna få levererat till sin mejlinkorg, men också i andra kanaler som Whatsapp eller Instagram, och vara som en “smart och rolig vän”. Målet är, enligt Irena Pozar, att användarna ska kunna ta del av Hints innehåll på den plattform som de redan använder, utan att behöva klicka sig vidare någon annanstans. “Jag tror och hoppas att vi faktiskt kan skapa ett nytt nyhetsbeteende”, säger Irena Pozar. “Den här produkten har funkat skitbra i USA, men här i Sverige är vi fortfarande fast i att man ska tjäna pengar på sin sajt på olika sätt.” FOKUSERAR PÅ INKORGAR OCH DM Lanseringen kommer i en tid där den globala mediesfären är i förändring och där mediehus tampas om trafik och användarnas uppmärksamhet med både sociala medier och exempelvis Googles nya AI-sammanfattningar. I EU har gruppen Independent Publisher Alliance anklagat Google för att använda nyhetsutgivares material i AI-sammanfattningarna, vilket minskar trafiken till mediernas sajter och därmed både läsare och intäkter. Och på måndagen stämde Penske Media Corporation (PMC, som bland annat äger Rolling Stone och Billboard) Google på ungefär samma grunder. Fördelen med att distribuera produkten direkt i mejlinkorgen och/eller i exempelvis inkorgen på Instagram är att dessa kanaler, än så länge, inte är algoritmstyrda, lyfter Irena Pozar. “Sedan är AI såklart på väg in dit också och ska prioritera innehållet i din inkorg åt dig och så vidare. Men vi tror att om vi skapar ett nyhetsbrev som folk faktiskt vill läsa varje dag så kommer inte det att förstöras av AI”, säger hon. Dessutom, säger Irena Pozar, kan man med nyhetsbrev och ett mer personligt tilltal skapa en annan närhet till prenumeranterna – i en tid där AI-genererat innehåll tar större plats. Grundartrion ska även bygga en egen teknisk lösning för inboxutskick, som de i framtiden hoppas kunna erbjuda andra medieaktörer. ÖPPNA FÖR EXTERNA INVESTERARE De tre grundarna är i dag Hints enda ägare, men de är öppna för att ta in externa investerare, enligt Irena Pozar. “Vi är öppna för att ta in en eller några investerare för fas ett, alltså den som handlar om att bygga varumärket och produkten under det första året”, säger hon och fortsätter: “I vår femårsplan har vi sedan med utveckling av tekniska plattformar, olika annonslösningar för nyhetsbrev och sådana saker. Men just nu känner vi att fokus ska vara på att bygga en så bra produkt som bara är möjligt.” Satsningen har redan säkrat intäkter i det första skedet i och med att fackförbundet Handels följer med som partner från Veckorevyn till Hint. Som nämnts tidigare har mediehus som främst består av nyhetsbrev, som Morning Brew och The Skimm, vuxit sig stora i USA. Men i Sverige och Europa finns inga konkurrenter i liknande storlek, enligt Irena Pozar. I och med att Hint inte kommer att producera någon egen nyhetsjournalistik på en sajt så kommer teamet bakom Hint helt att fokusera på att bygga ett community kring produkten och formen och tilltalet i tjänsten. “Vår plan är att börja med den här målgruppen. Jag skulle säga att vi (trion bakom Hint) kan den bäst i Sverige. Men vi kommer också hitta nya vertikaler och nya målgrupper så snart som möjligt.” TAPPAR VECKOREVYN Att Hint kommer att vara helt fristående från Veckorevyn, som firar 90 år i år och som Irena Pozar drivit i sju år, har trion uppgett sedan tidigare. När Bonnier valde att skrota papperstidningen 2018 tog Irena Pozar över driften av den digitala upplagan av Veckorevyn. Rent praktiskt har hon leasat varumärket av Bonnier, som fortfarande äger det. Men nu avslöjar hon att Bonnier redan i vintras meddelade att de inte vill förlänga det avtalet. “De har inte sagt någonting om varför eller vad som kommer att hända framåt. De har bara tydliggjort att jag och vårt team inte ska vara med och att de inte är intresserade av det innehåll som skapats de senaste sju åren”, säger Irena Pozar. “Jag hade gärna fortsatt såklart, det är ju min bebis. Jag tycker att den här målgruppen är asrolig att jobba med och jag tycker verkligen att Veckorevyn fyller en viktig funktion på mediemarknaden", tillägger hon. Att avtalet kring Veckorevyn inte förlängs är, enligt Bonnier-ägda Expressens chefredaktör Klas Granström, ett strategiskt och affärsmässigt beslut. “Kortfattat handlar det om att det helt enkelt inte ingår i vår strategi att låta externa aktörer driva våra varumärken”, säger han till Breakit. Vad har ni själva för plan för varumärket? “Där får du ett lite tråkigt svar, för vi håller på att titta på det här just nu. Så hur Expressen och Bonnier kommer att använda just det här varumärket får vi återkomma till.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – du missar du aldrig en viktig nyhet.